nieuws

Kraft Heinz introduceert ketchup zonder toegevoegde suikers en toegevoegd zout

Ingrediënt & Product

Kraft Heinz introduceert ketchup zonder toegevoegde suikers en toegevoegd zout

Kraft Heinz introduceert ketchup zonder toegevoegde suikers op de Britse markt. De ketchup komt naast de klassieke variant met suiker en die met 50% minder suiker. Het bedrijf vertelde op het Food Future Event hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen.

De nieuwe variant van de ketchup bevat nog 0.7 gram suiker per portie van 15 gram. Deze suiker komt van nature voor in de tomaten.

Janneke Burgers, product development manager Benelux Kraft Heinz, vertelde tijdens het Food Future Event op 5 april jongstleden hoe het bedrijf suikerreductie aanpakt. “Suiker heeft meer functionaliteiten dan zoetheid alleen. Het zorgt ook voor waterbinding, kleur, mondgevoel, smaak en stabiliteit. Zoetheid vervangen is slecht een klein onderdeel van de uitdaging.”

Stevia

Kraft Heinz test vele alternatieven voor suiker waaronder stevia. “De goedkeuring van stevia in 2013 heeft suikerreductie in een versnelling gebracht. Het heeft een zoetkracht die 300 keer sterker is dan suiker en levert geen calorieën. Echter de ene stevia is de andere niet. Al de stevia-componenten in de plant hebben een ander smaakprofiel en zoetkracht.”

Zonder toegevoegde suikers

De ketchup met 50% minder suiker bevat stevia als alternatief voor suiker. De nieuwe variant zonder toegevoegde suikers bevat sucralose om de gewenste zoetheid en smaak te houden en vezels die zorgen voor de waterbinding. “ In het product zonder toegevoegde suiker, levert stevia onvoldoende zoetkracht en geen smaakprofiel dat als lekker ervaren wordt door de consument. Sucralose zorgt volgens Burgers voor een smaak die tegen die van de klassieker aanzit. Deze ketchup bevat ook geen toegevoegd zout.

De wens van de consument

Hoe de producent van onder andere ketchup suikerreductie aanpakt vertelden ze al in het artikel Suikerreductie vergt veel puzzelwerk (VMT 1, 2018). In het artikel vertelde Burgers dat de wens van de consument voorop staat:

Klassieke producten zoals ketchup en witte bonen in tomatensaus kennen een grote groep loyale gebruikers. “Voor deze categorie is smaak het allerbelangrijkste. Daar willen ze geen concessies aan doen. De reductie doen we daarom in kleine stappen.” Bij de tweede categorie gaat het om de gezonde keuze van de klassiekers. “De groep consumenten die hiervoor kiest, is kleiner maar groeit. Anders dan de eerste categorie accepteren zij een kleine verandering in de smaak.” De derde categorie omvat innovaties op klassieke producten. “Daarbij beginnen we vanaf nul met de productontwikkeling.

De nieuw geïntroduceerde ketchup valt onder de laatste categorie. Wanneer de ketchup zonder toegevoegde suikers naar Nederland komt, is nog niet bekend.

Discussie over suikerreductie op Food Future Event

Op het Food Future Event spraken ook Peter de Kok, Expertise Group Leader Flavour & Texture NIZO Food Research en Margreet Olthof, Associate professor Health Sciences VU. Met de goedgevulde zaal werd gediscussieerd over onderwerpen zoals suikertax, suikerreductie en de wens van de consument. Lees meer over deze discussie in de komende VMT.

Reageer op dit artikel