nieuws

Sauzen Callowfit bevatten geen vet en suiker, maar nog relatief veel zout

Ingrediënt & Product

Sauzen Callowfit bevatten geen vet en suiker, maar nog relatief veel zout

Ondernemer Bernd Schirmer introduceerde een reeks sauzen onder het merk Callowfit zonder suiker en vet. Zijn grote uitdaging: hoe blijf je zorgen voor een goede smaakbeleving. “We moesten een nieuwe weg bedenken hoe ingrediënten te laten samenwerken.”

Veel voedingsbedrijven durven het niet aan om radicaal de vet en suiker uit het product te halen. Consumenten krijgen dan immers te maken met een andere smaak en textuur. Beter is om dit stapsgewijs te doen om consumenten te laten wennen, zo lijkt de consensus.

Vet en suiker

De Duitse ondernemer Bernd Schirmer besloot wel om al het vet en suiker uit de sauzen te halen. Hij zette onder het merk Callowfit onder andere een Honey Musterd Style saus, een knoflooksaus en een barbecuesaus zonder vet en suiker in de markt.

Fromatech Ingredients

De Duitser speelde al langer met het idee om sauzen gezonder te maken. Hij zocht de samenwerking met het bedrijf Fromatech Ingredients van Piet Driessen die hij al ruim tien jaar kent. Fromatech Ingredients uit Sittard doet in opdracht van Schirmer de productontwikkeling en de productie van de Callowfit-lijn. “De grootste uitdaging was de smaak, geur en kwaliteit te behouden. Het product moet er immers blijven uitzien als een echte saus”, vertelt Schirmer.

Productontwikkeling

De productontwikkeling van de sauzen nam ruim een jaar in beslag. Het maken van een saus op basis van water in plaats van vet was nog een hele kluif, herinnert Piet Driessen zich. Het wegvallen van suiker en vet probeerde het ontwikkelteam te compenseren door het gebruik van natuurlijke ingrediënten als tomaten, pepers, water en kruiden.

Consistentie

“Haal je vet weg dan verdwijnt een stukje mondbeleving. Het was een heleboel experimenteren. De moeilijkheid was vooral om de consistentie van het product goed te krijgen, zorgen dat het niet inzakt. Was de consistentie uiteindelijk goed, dan mankeerde er weer iets aan de smaak”, geeft Driessen worsteling bij de productontwikkeling aan.

Kurkuma

Het ging erom een nieuwe weg te bedenken om bepaalde ingrediënten met elkaar te laten samenwerken, vult Schirmer aan. Daarom duurde de productontwikkeling ook zo lang. “Alle ingrediënten die we gebruiken zijn natuurlijk. Zo zit er kurkuma in onze gele Honey Mustard Sauce en gebruiken we voor onze barbecuesaus een natuurlijke smaakstof die een rooksmaak geeft.”

Zoutverlaging

Wat opvalt is dat de sauzen van Callowfit best nog wel wat zout bevatten, variërend van 2 tot 2,7 gram per 100 milliliter saus. Dat valt ook voedingsdeskundigen en- coaches Ton Zwarts en Cilla Zwarts-Voogd op. De zoutsmaak overheerst in het product vinden ze. “Terwijl verschillende instanties nu juist inzetten op de reductie van zout. We hadden het zoutgehalte graag lager gezien.” Schirmer bevestigt dat deze smaakdrager nauwelijks helemaal is te vervangen. “Maar we gaan de hoeveelheid zout van alle sauzen die we nu hebben met 30 tot 35% verlagen.” Nieuwe sauzen zullen sowieso een stuk minder zout bevatten. Schirmer laat een curry proeven die nog op de markt komt. Niet alleen bevat deze saus 0% vet en suiker, maar ook slechts 0,3 gram zout per 100 milliliter.

Andere productcategorieën

De sauzen van Callowfit zijn verkrijgbaar in verschillende landen onder andere in België, Duitsland en Nederland. In ons land zijn de sauzen en dressings van Callowfit online te bestellen en in verkrijgbaar in dieetstudio’s. De producten zijn met €4,49 tot €5,25 wel relatief prijzig. Schirmer is nog lang niet klaar: er komen nog veel meer producten op de markt de komende tijd en niet alleen sauzen en dressings. “Ik concentreer me ook volop op andere kansrijke productcategorieën. Heb jij nog ideeën?”

Reageer op dit artikel