nieuws

Unilever: Blue Band hazelnootpasta met 80% minder suiker past in dagelijkse keuze Voedingscentrum

Ingrediënt & Product

Unilever: Blue Band hazelnootpasta met 80% minder suiker past in dagelijkse keuze Voedingscentrum

Onlangs introduceerde Unilever drie soorten Blue hazelnootpasta met minder verzadigde vetten en suikers die drie verschillende doelgroepen kan bedienen. “De variant met 80% minder suiker loopt het beste.”

“ We hebben drie varianten van de Bluebandproducten. Een standaardpasta waarvoor we met de smaak zo dicht mogelijk tegen Nutella aan zijn gaan zitten”, steekt marketingmanager Unilever Benelux, Steven Marse van wal. “Het verschil is echter dat we met onze pasta, herkenbaar aan de blauwe dop vijftig procent minder verzadigde vetten hebben zitten dan in vergelijkbare pasta’s.”

Palmolie

Volgens Marse is het aandeel palmolie waar relatief veel verzadigde vetten inzit laag ten opzichte van het aandeel koolzaad- en zonnebloemolie.

De tweede variant is de hazelnootpasta met 80% minder suiker (lichtblauwe dop) die exclusief bij Albert Heijn verkrijgbaar is en de biologische hazelnootpasta (groene dop). Alle drie de pasta’s bevatten 13% hazelnoten en 7% cacao.

Voedingscentrum

Hoe kwam Unilever op het idee om een hazelnootpasta met 80% minder suiker te ontwikkelen? “De variant met 80% minder suiker past in de dagelijkse keuze van het Voedingscentrum binnen de categorie zoet broodbeleg”, legt voedingskundige Willeke Goossens van Unilever Benelux. De nieuwe reeks pasta’s richt zich op gezinnen met kinderen.

Unilever vervangt de suiker in de suikerarme Blue Band hazelnootpasta door zoetstoffen. “Om het product zoet te maken hebben we een beetje erytrytol en stevia-extract toegevoegd. Deze variant loopt dan ook het beste.”

Nutella

Volgens Goossens is de lancering van vooral de 80%-minder suiker variant al goed opgepikt door verschillende bloggers. “Eén van hen drukte het verschil tussen Nutella en de Unilever-pasta met lichtblauwe dop uit in suikerklontjes: het verschil tussen de twee merken is twee suikerklontjes.”

De Blue Band-hazelnootpasta met 80% minder suiker smaakt door de pure chocoladesmaak iets bitterder dan reguliere hazelnootpasta’s. “Dat waarderen de bloggers”, aldus Goossens.

Vet en calorieën

Alie de Boer, assistent professor Maastricht University Venlo zegt de minder toegevoegde suiker als voedingswetenschapper alleen maar toe te juichen. Maar ze is ook kritisch: het product levert immers nog altijd 444 kilocalorieën aan energie per 100 gram. Al is dat wel 20% lager dan bij de andere hazelnootpastasoorten, dankzij de suikerverlaging.

Volgens de Boer zit er nog altijd veel vet in het product, Unilever moet naast de nadruk op suikerverlaging, ook hierover vertellen. Ook benadrukt ze dat er weliswaar minder suiker zit in Nutella, maar wel meer vet (+4,4%). “ De gezondheidswinst is niet erg groot.”

Hoogleraar Voeding en Gezondheid Ingeborg Brouwer van de Vrije Universiteit Amsterdam meent dat Unilever goed inspeelt op het feit dat “gewone” hazelnootpasta’s “erg veel suikers bevatten.” De gezondheidswinst zit ‘m echt in de suikerreductie, hoewel ook de vetzuursamenstelling iets beter is dan die van concurrent Nutella, aldus Brouwer.

“Overigens bevatten alle hazelnootpasta’s maar een beperkte hoeveelheid hazelnoot. Hierin wijkt de Blue Band variant niet af van andere merken.”

Reageer op dit artikel