nieuws

Food Trends 2018: Wat zeggen de trendwatchers?

Ingrediënt & Product

Food Trends 2018: Wat zeggen de trendwatchers?

Aan het eind van elk jaar kijken analisten terug op het afgelopen jaar. Trendwatchers kijken vooruit. Wat voorspellen verschillende trendwatchers voor 2018? Wat valt op en wat blijft hetzelfde? Een overzicht.

Elk jaar presenteert Innova Market Insights de consumententrends die zij voor het komend jaar verwachten. Mindful Choices staat met stip op 1. De bewuste consument zal de manier waarop bedrijven produceren, verpakken en etiketteren blijven beïnvloeden. Innova ziet dat ethische claims deze trend ook voorstuwen doordat ze consumenten geruststellen.

Free from, meer eiwit en een clean label blijven ook belangrijke trends volgend jaar, aldus het onderzoeksbureau.

Meer dan groente

Studio Bordewijk heeft een uitgebreide trendstudie gedaan naar de foodtrends van 2018 die op korte en lange termijn het koop-, kook- en eetgedrag zullen beïnvloeden. Fooddesigner Mariëlle Bordewijk formuleert onder andere de trend van plantaardig eten in Botanical Dining. “De plantaardige keuken is here to stay de komende jaren. Het gaat niet alleen om groenten maar ook om de grote variatie van wieren, vruchten, bloesems, mossen, paddenstoelen, kruiden en specerijen. Botanical dining omvat de rijkheid van de plantaardige keuken.”

Slimme technologie

Bordewijk signaleert ook de trend van High tech nature. Dit betreft de groei- of maakwijze van een product. “Slimme technologie maakt dat we de natuur een handje kunnen helpen en op een planeetvriendelijker manier tot onze voeding kunnen komen.” Technologieën zijn: uitgekiende ledverlichtingsrecepten, telen zonder aarde, veredelde gewassen die minder tot geen pesticides of kunstmest nodig hebben en kwekerijen die hun eigen energie opwekken en zelfs hun eigen verpakkingsmateriaal produceren van landbouwafval.

Geld voor foodstartups

De Amerikaanse Supermarktguru Phil Lempert voorspelt ieder jaar de trends in retailland. Volgens Lempert gaat 2017 in de geschiedenis te boek staan als meest belangrijke in supermarktwereld. “De wereld van food verandert heel snel en de industrie moet mee ontwikkelen. De levensmiddelenhandel is nu cool en trekt talent van de beste scholen. Ook ondernemers hebben de mogelijkheid om vele miljoenen op te halen voor hun startups.”

Inspiratie uit films

Lempert onderschrijft de Innovatrend van de mindful consumer. Volgens de retailexpert is de manier hoe consumenten eten benaderen een gebied waar deze trend goed zichtbaar is. Films (Okja), documentaires (Before the flood van Leonardo diCaprio) en boeken inspireren consumenten om te veranderen.

Invloed van Instagram en Youtube

Zowel Bordewijk als Lempert zien de invloed van Instagram op eten. Bordewijk zegt: “Instagram heeft een heel nieuw soort eten gecreëerd. Gewoon eten oogt maar saai. Daarom staat het sociale medium vol met driedubbel getopte ijsjes en regenboog frapuccino’s.”

Lempert ziet tactile (tastbaar) als de trend die de grootste invloed heeft op de industrie: tastbaarheid. Het gaat niet alleen om visuele prikkels zoals Instagram, ook om geluid. Youtubekanalen rond het thema ASMR –autonomous sensory meridian response- zijn heel populair met miljoenen volgers. De filmpjes met geluiden zoals slurpen, kauwen, fluisteren en het knisperen van verpakkingen zorgen voor een euforisch gevoel bij de kijkers.

De supermarkt van de toekomst

Smaak, educatie, verassing en empowerment, dat moet de supermarkt van de toekomst bieden, zegt Lempert. Hij wijst op de opening van Eataly World half november in Bologna in Italië: een miljoen vierkante meter met 40 boerderij/fabrieken, 40 restaurants en zes educatieve carrousellen.

Blockchain

Volgens Lempert is blockchain technologie een van de grootste bedreigingen voor de supermarkten. INS Ecosystem wil heruitvinden hoe mensen voedsel inkopen. “Technologie wil de manier hoe mensen boodschappen doen, veranderen. De retail moet zich realiseren dat het gaat overleven door de relatie met de shoppers.”

 

Reageer op dit artikel