nieuws

Iglo vernieuwt assortiment Roerbaksensatie: meer Beter Leven-kip mede dankzij Wakker Dier

Ingrediënt & Product

Iglo vernieuwt assortiment Roerbaksensatie: meer Beter Leven-kip mede dankzij Wakker Dier

Iglo maakt werk van productontwikkeling. Onlangs introduceerde de fabrikant diepvriesmaaltijden voor in de magnetron: ‘Ping en Klaar.’ De komende tijd krijgt de Roerbaksensatie-lijn een revisie. Zo vervangt Iglo de reguliere kip deels voor Beter Leven-kip, mede op aandringen van Wakker Dier.

Toen Wakker Dier Iglo vroeg waarom ze niet overgaan op duurzame kip voor de Roerbaksensatie-maaltijden leek dit verzoek niet lastig in te willigen. De fabrikant die zijn kip buiten de Europese inkoopt audit immers alle leveranciers of ze aan de duurzame standaarden van Iglo voldoen. Maar toen Wakker Dier zijn verzoek wat specificeerde: overgaan van gangbare kip op kip met het één ster Beter Leven-keurmerk, werd het een ander verhaal.

Beter Leven-kip

“We kopen Europees in om schaalvoordeel te behalen”, geeft de topman van Iglo Nederland Niels Bontjer het dilemma aan tijdens een bijeenkomst in Amsterdam. Overstappen op Beter Leven-kip zou het schaalvoordeel teniet doen en uiteindelijk de consumentenprijs opdrijven.

Aantoonbare duurzaamheid

Bontjer: “In het Verenigd Koninkrijk waar de meeste kip wordt gegeten, speelt aantoonbare duurzame kip niet zo. Maar in Nederland juist wel. We zeiden dus tegen elkaar: ‘we moeten overstappen op Beter Leven-kip.” Welke rol speelde Wakker Dier bij de overstap naar Beter Leven-kip? “Wakker Dier heeft ons er in ieder geval aangezet om onze receptuur onder de loep te leggen.”

Wakker Dier

Wakker Dier bevestigt contact te hebben gehad met Iglo over een mogelijke overstap naar Beter Leven-kip. “Wij hebben als eerste contact met Iglo opgenomen. Daarna was er over en weer overleg”, vertelt persvoorlichter Casper Schrijver.

Schrijver vindt de stap lovenswaardig, zeker voor een internationaal opererend bedrijf als Iglo is. “In onze campagne tegen plofkip geeft Mc Donald’s juist als excuus dat ze niet zo makkelijk kunnen overstappen op duurzamere kip omdat ze een internationaal opererend bedrijf zijn.”

Druk ngo’s

Volgens Jolize Lautenbach van het Amsterdams advocatenkantoor Nauta Dutilh hebben voedingsbedrijven vaak niet echt veel keus dan soms toe te geven aan druk van ngo’s als Wakker Dier. De voedingsindustrie produceert veel producten met een hoge omloopsnelheid en lage marges.

“Dit biedt weinig mogelijkheden voor het innemen van principiële standpunten.” Iglo is niet van plan om één op één alle kip in het Roerbaksensatie-assortiment te vervangen door de Beter Leven-variant. Dat zou onbetaalbaar worden voor de consument. Een kostenverhoging van zo’n 30 tot 40% zou dan het gevolg zijn, schat Bontjer in.

Schijf van Vijf

Iglo neemt daarom het Beter Leven-element mee in de productverbetering van de Roerbaksensatielijn die al langer gepland staat. Concreet houdt dat in dat bijvoorbeeld de kipfilet in de Bami Goreng wordt vervangen door ham, ook zal het aantal vegetarische varianten toenemen van één naar drie.

Bontjer: “We zien de vraag naar vegetarisch toenemen. Dat missen we nog in ons portfolio.” Ook verlaagt Iglo de inhoud van de verpakkingen van 475 gram naar 450 gram. “Oneerlijk? 450 gram is nog steeds een mooie maaltijd.”

Tevens zal de hoeveelheid suiker en zout in de maaltijden afnemen en tegelijkertijd de hoeveelheid groente toenemen. Iglo wil met de veranderingen bereiken dat de Roerbaksenatie-maaltijden voldoen aan de Schijf van Vijf.

Herkomst voedingsmiddelen

Bontjer verwacht in 2017 een omzetgroei van 15% in het maaltijdensegment, mede door de introductie van de Ping en Klaar-maaltijden voor in de magnetron. De beslissing om over te stappen op Beter Leven-kip zal de groei niet negatief beïnvloeden, denkt Bontjer. “We zijn marktleider en we verwachten dat de concurrentie meegaat. Ik denk dat over een jaar of twee de Beter Leven-kip de norm zal zijn in de retail.”

Maar maakt het de consument echt iets uit of er wel of geen Beter Leven-kip in de maaltijden zit? Op de verpakkingen van de visproducten zitten codes die consumenten online kunnen invullen om de herkomst van de vis te bepalen. Bontjer geeft aan niet echt te weten of consumenten hierop gaan zoeken, wel moet hij toegeven dat de ze de codes niet massaal invoeren. “Maar ze willen wel een bevestiging van duurzaamheid. Het idee dat het goed geregeld is, is voldoende.”

Diepvries

Iglo zal de Beter Leven-kip niet proactief onder de aandacht brengen bij de consument, al zal het wel op de verpakking vermeld staan. Liever besteedt de fabrikant energie aan het uitleggen van de voordelen van diepvriesmaaltijden. Drie uur na de oogst is de spinazie ingevroren en verpakt. “Je verspilt minder door het in te vriezen en de voedingsstoffen blijven beter bewaard”, legt Bontjer uit. Iglo verwacht dat medio 2018 alle productverbeteringen inclusief de overstap naar Beter Leven-kip zijn doorgevoerd.

Reageer op dit artikel