nieuws

Anuga 2017: Natuurlijk en caloriearm is niet meer genoeg

Ingrediënt & Product

Anuga 2017: Natuurlijk en caloriearm is niet meer genoeg

De consument van nu wil natuurlijke én caloriearme dranken, die daarnaast ook nog een positief effect zouden hebben op de gezondheid van de consument. Bijvoorbeeld ongefilterd gemberbier gezoet met stevia.

Drankproducenten toonden op de Anuga begin oktober een grote variatie aan dranken met natuurlijke ingrediënten als kokos, aloë vera, algen, gember, fruit en superfoods.

Anuga alo vera

Foto: Koelnmesse

Innova Market Insights constateerde al eerder dit jaar de nog lopende trend in plantaardige en caloriearme dranken.

Het antwoord van vele producenten op de vraag waaróm zij het product ontwikkeld hebben, luidde heel simpel: “Mensen willen een gezonder alternatief.”

Het gaat dus niet meer alleen om de macronutriënten (wel of geen suiker, vetarm, eiwitrijk). De consument leest steeds vaker het etiket. Waar de consument eerder nog ‘light’ verkoos boven ‘regular’, verkiest zij nu steeds vaker de natuurlijke zoetstof stevia of vruchtensuikers boven aspartaam.

Positieve gezondheidseffecten

Maar, natuurlijk en caloriearm is niet het enige wat de consument wil. Met het lezen van het etiket worden de ingrediënten en voedingsstoffen steeds belangrijker. Positieve gezondheidseffecten zijn hierbij belangrijk. Gember zou goed zijn voor een opgeblazen gevoel, algen een bron van vitamine B12 en aloë vera zou medicinale eigenschappen hebben.

Ongefilterd gemberbier

Neem als voorbeeld het gemberbier van Bruce Cost dat sinds een jaar verkrijgbaar is. Het gemberbier van het Amerikaanse bedrijf bevat minder suiker dan de gingerale en is sterker van smaak. Het bedrijf ziet de toenemende vraag naar gezonde en natuurlijke producten en speelt hierop in door het gemberbier in twee varianten aan te bieden: met suiker of met stevia.

“Om het product meer smaak en een gezond uiterlijk te geven, is zowel de gingerale als het gemberbier ongefilterd. Dit geeft het product zijn natuurlijke uitstraling,” zo legt Keli Roberson van Bruce Cost uit.

Groene thee met yuzu

Door het gebruik van fruit en superfoods, past de groene thee van het Britse bedrijf Mangajo ook bij de gezonde en natuurlijke trend. De groene thee is verkrijgbaar in de soorten granaatappel, açai, gojibes, citroen en rode druif met rooibos.

Binnenkort breidt Mangajo zijn assortiment groene thee uit met de yuzu variant. Hiermee maakt het bedrijf gebruik van de populaire culinaire status van de krachtige Japanse citrusvrucht.

Mangajo maakt geen gebruik van toegevoegde suikers. In plaats daarvan wordt de thee gezoet door appelsap toe te voegen. “Om de smaak van het appelsap weer te overmeesteren, maken wij bij Mangajo gebruik van natuurlijke smaakstoffen,” zo legt Florin Smeu van Mangajo uit. 

Neuronade

En voor wie stress ervaart is er het natuurlijke Neuronade: een poeder dat uit verschillende plantenextracten bestaat en gemixt moet worden met water of sap. “Het poeder biedt een natuurlijk alternatief voor chemische pillen die de breinfunctie bevorderen,” aldus Florian Mack, mede-oprichter van het Duitse Neuronade.

Mack gaf aan dat de productie van het product lastig was. “We maken gebruik van natuurlijke en exotische producten. Deze kunnen soms wat bitter smaken.” Neuronade is gezoet met een combinatie van stevia en dextrose (druivensuiker) en bevat de vitamines pantotheenzuur (B5), biotine (B8) en cobalamine (B12). De vitamines dragen volgens Mack bij aan een goede functie van het brein, het zenuwstelsel en de energiehuishouding.

Reageer op dit artikel