artikel

Voeding voor ouderen = volhouden

Ingrediënt & Product

Voeding voor ouderen = volhouden

Fabrikant van eiwitrijke voedingsmiddelen Carezzo investeerde van meet af aan fors in onderzoek en ontwikkeling. Nu, drie jaar na de oprichting, kan het bedrijf eindelijk oogsten.

Inmiddels serveren ruim twintig ziekenhuizen de met eiwit verrijkte broden, sappen, soepen, zuivel, ijsjes en banketproducten. “Het is een kwestie van volhouden”, zegt medeoprichter Fred Bergmans.

Drie boerenbroden – bruin, donker en licht – zijn al verkrijgbaar. Binnenkort komt daar een boerenwitbrood bij. “Dat was een grote productontwikkelingsslag”, zegt Fred Bergmans, medeoprichter van Carezzo, fabrikant van met eiwit verrijkte voedingsmiddelen. “Omdat er in witbrood geen vezels zitten die zorgen voor de luchtigheid, moesten we van voren af aan beginnen. Zonder vezel kom je in de problemen qua smaak en textuur. Ook met bakken. Het heeft driekwart jaar geduurd, maar het is gelukt.”

Productontwikkeling

De productontwikkelingsopdracht is duidelijk: grenzen verleggen door verrijking en oplossen van alle problemen die daarbij komen kijken, zoals in eerste instantie met smaak, textuur en verwerkbaarheid. Wat die oplossingen precies zijn, daarover wil Bergmans niet veel kwijt. Immers, de R&Dtrajecten kosten zonder uitzondering veel tijd en geld. Uitschieter was het verrijken van sappen met eiwit. Daar was een traject van twee jaar voor nodig, waarbij het bedrijf veel werkte via contractresearch.

Ziekenhuizen

De producten van Carezzo liggen nu in ruim twintig ziekenhuizen en daar komen steeds nieuwe bij. Het was niet makkelijk om binnen te komen. “Als het makkelijk was, waren er meer partijen in ouderenvoeding actief en zou er meer aanbod zijn.” Bergmans bezocht de afgelopen jaren veel ziekenhuizen om hen van de meerwaarde van Carezzoproducten te overtuigen. “Onze visie is duidelijk: vervang gewoon eten door eiwitverrijkt eten. Op die manier worden de doelstellingen voor eiwitinname van ondervoede mensen gehaald.”

De volgende stap is het veroveren van zorginstellingen voor ouderen. En de retail? Die muur bleek voorlopig niet te slechten. Supermarkten zijn volgens de medeoprichter van Carezzo nog niet klaar voor met eiwit verrijkte producten voor ouderen.

Online verkoop

Sinds kort verkoopt het bedrijf al zijn producten ook online. In de loop van november zijn daar eveneens cakejes te verkrijgen. Carezzo hoopt daarmee een grotere doelgroep aan te boren en ouderenvoeding meer bekendheid te geven. Bergmans stelt dat ouderenvoeding meer van de ziektegerelateerde naar de preventieve sfeer moet. Meer preventieve eiwitrijke voeding betekent minder zorgkosten, redeneert hij. Verschillende investeerders hebben flink wat geld gestoken in Carezzo, vooral in R&D. Dat betaalt zich langzamerhand uit. Bergmans: “We hopen op snelle groei om investeringen terug te verdienen.” De vooruitzichten zijn goed. “De sappen lopen als een speer en velen vinden ons brood lekkerder dan gewoon brood. Dat geldt ook voor onze sappen en soepen.”

Ideeën voor de toekomst heeft Carezzo genoeg. De solide basis is gelegd en daarop wil het bedrijf verder ontwikkelen. “We geloven dat eiwit de next big thing is. En we zijn er op tijd bij. Dus naarmate de kansen zich verder ontwikkelen, kunnen we doorstoten.”

Reageer op dit artikel