nieuws

‘Algoritmen zullen prijsbepalingen en assortimentsbeslissingen van levensmiddelenhandel beïnvloeden’

Economie & Bedrijven

De opkomst van digitale technologieën brengen grote veranderingen teweeg in de manier waarop de consumentengoederen- en levensmiddelenindustrie werkt. In 2023 zal de Europese online boodschappenverkoop met 66 procent ($21 miljard) gegroeid zijn.

‘Algoritmen zullen prijsbepalingen en assortimentsbeslissingen van levensmiddelenhandel beïnvloeden’

Dit voorspelt onderzoeksorganisatie IGD in samenwerking met The Consumer Goods Forum. In de publicatie Digital Retail Models of the Future legt IGD drie modellen voor om detailhandelaren en leveranciers te helpen met de digitalisering van de verpakte consumentengoederen en levensmiddelen.

“De digitalisering van de voedingssector heeft de industrie al behoorlijk vervormd, maar het verhaal is nog maar net begonnen”, zegt Susan Barratt, directeur van IGD. “Om bedrijven te helpen de kansen en uitdagingen te begrijpen waarmee ondernemingen worden geconfronteerd, hebben we drie retailmodellen geïdentificeerd die zich hebben ontwikkeld naarmate de levensmiddelensector digitaliseert en we voorzien hoe deze bedrijfsmodellen zullen evolueren.”

IGD

Rapid evolution

Bedrijven transformeren hun gevestigde activiteiten via digitale technologieën om hun ondernemingen te verbeteren, de kosten te verlagen en de verbinding met klanten te verbeteren. Het IGD voorspelt dat de snelle evolutie voor leveranciers van levensmiddelen betekent dat de handelskoppeling tussen leveranciers en retailer zal veranderen.

Kunstmatige intelligentie zal kostenonderhandelingen, prijsstellingen en beslissingen op het gebied van assortiment en promoties beïnvloeden.

E-commerce 2.0

De eerste, voornamelijk gestandaardiseerde golf van elektronische commercie is het versnipperen van een aantal creatieve nieuwe manieren om te verkopen en waarde toe te voegen. IGD voorspelt dat fabrikanten van levensmiddelen die direct naar de consument gaan (D2C) grote spelers zullen worden. Zij kunnen hun positie versterken via één enkel bestelplatform.

Bovendien denkt het IGD dat succesvolle zuivere spelers offline zullen diversifiëren. Dit doen zij door bijvoorbeeld hun eigen winkels te openen of met traditionele retailers samen te werken om meer consumenten aan te trekken.

Ecosystems

Er ontstaat een ecosysteem van retail- en consumentendiensten, gekoppeld aan logistiek, financiële diensten en technologie. IGD voorspelt dat ecosysteemevolutie aanzienlijk zal variëren per markt, het niveau van onder andere marktfragmentatie en demografische gegevens maakt alle netwerken verschillend.

Bedrijven zullen zich meer scharen in grote netwerken, met verzamelde data en grote klantenbestanden. Dit zal resulteren in een paar internationaal opererende ecosystemen, maar met name in kleinschaligere versies.

Reageer op dit artikel