nieuws

Algoritme kan wijnvoorkeur bepalen

Economie & Bedrijven

Wegnemen van de stress omtrent het kiezen van wijn staat aan de basis van de startup TasteIndex. Door middel van een persoonlijk smaakprofiel wil het bedrijf de klantbeleving verbeteren en loyaliteit faciliteren. VMT sprak met Viktor Mirovic, de oprichter van TasteIndex.

Algoritme kan wijnvoorkeur bepalen

“Bij de strategieontwikkeling van dit bedrijf ontstond het idee om de klassieke wijnmarkt, op dat moment (2010) nog niet heel actief online, te gaan veranderen door consumenten eenvoudiger te laten kiezen via een persoonlijk smaakprofiel”, zegt Mirovic.

TasteIndex is een voedingsmiddelentechnologiestartup die hersen- en gedragswetenschappen combineert. Het bedrijf matcht consumenten met producten en andersom door algoritmes te gebruiken die dynamische patronen herkennen in persoonlijke smaakvoorkeur: “Geïnspireerd door de theorie van smaakprofessor Dr. Peter Klosse, hebben we een algoritme ontwikkeld waarmee persoonlijke smaakvoorkeur is te bepalen. Hiermee kan een individuele match kan worden gemaakt tussen mens en voedingsproduct.”

Wijn-webwinkel

“Wij zijn begonnen met onze eerste wijn-webwinkel in 2010 en hebben in 2016 besloten om onze software separaat te commercialiseren, omdat de online markt voor wijn-webwinkels enorm concurrerend is en er in Nederland maar enkele partijen echt succesvol zijn. Wijnvoordeel staat hier als onafhankelijke partij met stip op nummer 1”, vertelt Mirovic.

“Wij willen ons juist niet richten op maar 1 winkelier, maar juist de universele schoenmaat worden voor aanbieders van voedingsproducten: detailhandel, horeca en producent.”

Hypertargeting

“Persoonlijke voorkeur vormt de basis voor hypertargeting, een fenomeen dat inmiddels een grote vlucht heeft genomen”, zegt Mirovic. Als voorbeelden van eenzelfde zeer persoonlijke benadering van klanten draagt Mirovic Stitch Fix aan, een mode-retailer die op basis van een persoonlijk smaakprofiel, kledingadvies en bijpassende producten levert.

“Persoonlijke aanbiedingen vormen een internationale markt met miljardenpotentieel, die voor voeding feitelijk nog in de kinderschoenen staat.”

Voedselverspilling

“Zo zien wij een markt waarbij de consument op basis van zijn persoonlijke smaakvoorkeur winkelt, zich laat verrassen door nieuwe voedingscombinaties, maar ook met groepen mensen op basis van gemeenschappelijke match tot mooie ervaringen komt. Uiteindelijk raakt onze technologie zaken als minder derving (waste), betere inkoop, voorspellende waarde voor de verkoop en klanttevredenheid en daarmee klantwaarde.”

“Op termijn functioneert TasteIndex op meerdere lagen binnen de onderneming: van verkoop, naar inkoop, planning, maar zelfs dieper in de bedrijfskolom – wij spreken nu met een grote vleesproducent die aan de hand van het smaakprofiel verwacht beter te weten welke vleesproducten hij aan zijn klanten zal aanbieden. Zo faciliteren we dus een zeer persoonlijke benadering van klanten.”

“Onze doelgroep is de zakelijke markt: retailers (on en offline), horeca, zorginstellingen, maar ook merkeigenaren. Wij verwachten dat het product beschikbaar is in de winkel, online, via de tablet en mobiel.” Mirovic verwacht voor het einde van 2019 ook met buitenlandse klanten aan de slag te kunnen gaan.

 

Ontwikkeling

De ontwikkeling van de TasteIndex-technologie ging gestaag, er was een haast. “Sommige zaken hebben tijd nodig om te rijpen. We hebben met het team de tijd genomen om de juiste partners om ons heen te verzamelen en de werking van het profiel te onderbouwen in gebruikersgevallen. Dit proces kost tijd en kan je niet kunstmatig versnellen. Met een goed team, de juiste partners en diverse geslaagde user cases zijn we inmiddels klaar om de markt te veroveren.”

Het systeem classificeert producten volgens een vast protocol, op basis van Dr. Klosse’s wetenschappelijke theorie. De classificerende objectieve analyses van het product werd in het begin handmatig verzorgd door smaakpanels.

Gall & Gall

“Het verzamelen van persoonlijke smaakprofielen is een zaak van onze klanten zelf, dit is een kwestie van marketing. Ter illustratie – het alternatief dat Gall & Gall heeft ontwikkeld is weliswaar niet wetenschappelijk onderbouwd, maar alleen al met intelligente marketing hebben zij daarmee binnen een jaar een groot aantal klantvoorkeuren weten te verzamelen.”

“Voor ons toont het initiatief van Gall & Gall aan dat een smaakprofiel relevant is. Wij willen graag met Gall & Gall om tafel omdat onze software juist ge-ent is op wetenschap en daarmee eenvoudig is op te schalen naar nieuwe dranksoorten en drank-spijs combinaties.”

Reageer op dit artikel