nieuws

De top-tien van VMT: recalls, de roockworst van de Vegetarische Slager en het geheimzinnige Upfield

Economie & Bedrijven

De top-tien van VMT:  recalls, de roockworst van de Vegetarische Slager en het geheimzinnige Upfield

Blockchain passeerde veelvuldig de revue in 2018, plantaardige eiwitten blijven in de picture en ook recalls kwamen regelmatig voorbij. Kortom er gebeurde weer genoeg dit jaar. Wat zijn de tien belangrijkste nieuwsgebeurtenissen?

  1. NVWA: grootschalige recalls in aantocht vanwege listeria in Hongaarse diepvriesgroenten

Bij het woord ‘recall’ spitsen de oren van de voedingsindustrie zich massaal. En dit keer zeker niet voor niets. In de Hongaarse fabriek van diepvriesgroentefabrikant Greenyard vond een besmetting met listeria plaats. Dit leidde ook in Nederland tot recalls en publiekswaarschuwingen.

Veel recalls gaan over allergenen. Bekijk hier hoe voedingsbedrijven dit aanpakken.

2. McDonalds richt zich op flexitariër, vegan burger verdwijnt

Het aantal flexitariërs groeit, de voedingsindustrie speelt hier op in.

3. Tony’s Chocolonely na pilot: we stoppen met blockchain

Dit bericht was anders dan anders: de meeste bedrijven omarmen blockchain stevig. De technologie kan zorgen voor meer transparantie, meer vertrouwen en een verminderde kans op voedselfraude. Blockchain maakt het bijvoorbeeld mogelijk voor consumenten om via een QR-code een product van boer tot bord te volgen. Tony’s heeft blockchain niet nodig. Het bedrijf heeft een eigen systeem dat prima voldoet. Veel experts zeggen dan ook: “Blockchain is geen doel op zich maar een middel.”

4. Mona lanceert nieuw verwentoetje: Mona Oops!

Het is een yoghurt maar toch ook weer niet. Het toetje doet tegelijkertijd denken aan een soort van pudding. Mona Oops zit er een beetje tussenin. Mogelijk spreekt de positionering van Mona Oops als ultiem verwenmoment erg aan.

5. Vegetarische Slager introduceert vegan rookworst: zeewier voor de knak (video)

Eindelijk na al die jaren is het dan zover: de Vegetarische Slager introduceert een veganistische rookworst. Gekscherend werd tijdens de lancering op het strand van Scheveningen gesproken van de Nieuwvleeschduik. Er was voldoende gelegenheid tot proeven. En eerlijkheid gebiedt te zeggen: de ‘worst’ smaakte lang niet slecht, al was de structuur slapper dan de echte rookworst en was het meer een knakworst plus.

Bovenin de lijst (plaats 2) doet McDonalds juist een stapje terug: van veganistisch naar vegetarisch. Hiermee wil de fastfoodketen juist de groeiende groep vegetariërs en flexitariërs aanspreken. Vegetarisch wordt dus echt mainstream, maar dat geldt langzamerhand ook voor veganistisch. Zie de ontwikkelingen verderop in de lijst..

 

6.‘Bedrijven moeten zich voorbereiden op nieuwe Duitse verpakkingswet’

 7. Unilever spreads gaan verder onder de naam Upfield

Het was geen hele grote verrassing toen een investeerder zich bij Unilever meldde om de margarinetak (exclusief de Zuid-Afrikaanse margarinetak) over te nemen. Het Brits-Nederlandse concern wilde immers al een tijdje af van dit bedrijfsonderdeel. Na de transactie was het afwachten: wat gaat er nu gebeuren? Wat wordt bijvoorbeeld de naam van het margarinebedrijf? Toevalligerwijs stuitte VMT op de naam ‘Upfield’: er was al een hele website maar de Amerikaanse investeerder KKR leek hier geen ruchtbaarheid aan te willen geven. De Amerikanen verkiezen om onder de radar te blijven. In de newsroom staat slechts één nieuwsbericht, ruim een jaar geleden geplaatst, waarin de overname van merken als Becel en Blue Band van Unilever wordt aangekondigd.

8. Wie zijn de tien rijkste foodondernemers in de Quote 500?

In welke auto rijdt de buurman? Waar viert hij vakantie en waarom speciaal daar? En dan een andere vraag die door veel hoofden speelt: wat verdient die goede buur nou eigenlijk dat hij in zo’n mooi auto kan rijden? In Nederland is het nog best een taboe om over verdiensten (salaris) te praten. Maar de nieuwsgierigheid is er wel degelijk: altijd leuk om te weten wie wat verdient in de agri & foodsector. Want wie wil nou niet een prominent plaatsje veroveren in de Quote 500?

9. ‘Plantaardige biefstuk vliegt de schappen de schappen uit’

Het bleek een gouden zet van Vivera om een plantaardige biefstuk te ontwikkelen die volgens de commentaren nog best veel lijkt op ‘echte’ biefstuk. Naar eigen zeggen was het de “eerste plantaardige biefstuk ter wereld.” Commercieel directeur Gert Jan Gombert had het er maar druk mee, blijkt ook uit onderstaande video. Momenteel is de storm rond de Vivera’s plantaardige biefstuk even gaan liggen, de overname van de Vegetarische Slager door Unilever trekt nu alle aandacht naar zich toe. Maar duidelijk is in ieder geval: plantaardige vleesalternatieve are here to stay. Zie ook hieronder op de tiende plaats: vegetarisch en veganistisch broodbeleg, zoals spreads, wordt de normaalste zaak van de wereld.

10. Spread the peas lanceert broodbeleg van peulvruchten

Foto's

Reageer op dit artikel