nieuws

Lipton verstevigt positie groene thee, Knorr groeit boven verwachting

Economie & Bedrijven

Lipton verstevigt positie groene thee, Knorr groeit boven verwachting

Unilever zag zijn omzet met bijna 2% toenemen tot €53,7 miljard in 2017. De nettowinst groeide met bijna 17% en kwam uit op €6,5 miljard. Merken als Lipton, Knorr en Magnum droegen hier een flink steentje aan bij.

De groei die Unilever laat zien dat het in 2016 aangekondigde programma ‘Connected 4 Growth’ vruchten afwerpt. “Met het optuigen van een meer lenige en consumentgerichte organisatie zien we de kwaliteit en snelheid van innoveren verbeteren”, vertelt bestuursvoorzitter Paul Polman.

Consumententrends

Met elf acquisities en het afstoten van de spreadsdivisie denkt Unilever goed te kunnen inspelen op snel veranderende consumenten- en technologietrends. Hiermee blijft de multinational met hoofdkantoren in Rotterdam en Londen competitief, aldus Polman.

De divisie Foods presteerde goed afgelopen jaar. Ze innoveerde volop, bouwde haar aanwezigheid in opkomende markten verder uit en behaalde goede resultaten in de foodservicekanalen.

Knorr

De groei in de categorie hartige producten was bovengemiddeld, meldt Unilevers jaarverslag. Het merk Knorr was de motor van deze groei. Het speelde goed in op kernbehoeften van de consument zoals de behoefte aan meer natuurlijke producten en producten die op kooktijd besparen.

Margarines

Voor de divisie spreads die Unilever bezig is af te stoten, was er goed nieuws. De neergang van de prestaties van de divisie nam af door een stroom van innovaties zoals (bak) margarines met specialiteiten oliën en de uitrol van zuivelvrije varianten.

Lipton

De dranken en ijsdivisie presteerde ondanks felle concurrentie naar behoren. Zo zorgde de Magnum double raspberry voor groei in dubbele cijfers op merkniveau.

Langzamerhand ziet Unilever dat de innovatie-inspanningen in het hoogwaardige theesegment zich uitbetalen. Zo laten de Leaf theeën “een goede groei zien”, zo meldt Unilevers jaarverslag. Terwijl Lipton zijn positie in het groene en-matcha-theesegment.

Foods en Refreshments

Unilever verwacht dit jaar de integratie van de divisies Foods en Refreshments af te ronden. Verder denkt dat de volumes verder zullen groeien terwijl naar verwachting de onderliggende verkopen met 3 tot 5% zullen groeien.

Reageer op dit artikel