nieuws

Aantal ‘Beter Leven’ veehouderijen stijgt, ook meer diervriendelijke supermarktaanbiedingen

Economie & Bedrijven

Aantal ‘Beter Leven’ veehouderijen stijgt, ook meer diervriendelijke supermarktaanbiedingen

Het aantal boeren dat produceert voor het Beter Leven keurmerk is in de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Dit is ook te zien in het aantal diervriendelijke supermarktaanbiedingen.

Waar in 2012 nog 805 veehouders produceerden voor het keurmerk, zijn dat er nu 1651. In totaal houden zij ruim 31 miljoen dieren. Dat is 14 procent meer dan in 2016, zo meldt de Dierenbescherming.

Vleeskippen zijn de meest gehouden dieren (26,7 miljoen), gevolgd door varkens (3,2 miljoen), legkippen (1,1 miljoen) en runderen (12,7 duizend). Biologisch gehouden dieren (drie sterren) zijn in deze cijfers niet meegenomen.

Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat de huidige trend goed zou zijn voor een omzet van €1,4 miljard in 2017. Dit is ruim 50% meer dan in 2016.

Plus, Lidl en Emté

Het totale aantal gepromote kiloknallers neemt sinds 2015 geleidelijk af en het aantal diervriendelijke aanbiedingen neemt toe, zo blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier.

Plus steekt ver boven andere supermarkten uit. De supermarkt had in het derde kwartaal van dit jaar 200 diervriendelijke vleesaanbiedingen.

Lidl en Emté promootten respectievelijk 54 en 74 aanbiedingen en hebben hiermee het minste aantal diervriendelijke aanbieden.

Onder andere Albert Heijn (AH) en Jumbo stunten nog altijd veel met kiloknallers. Die waren bij AH 227 keer in de reclame en bij Jumbo 160 keer in het derde kwartaal van dit jaar. Bij Plus kwam dit aantal uit op dit 118.

Medicijnen

Boeren zijn positief over het produceren voor het Beter Leven Keurmerk, stelt de Dierenbescherming.

Volgens Karin Perdaems, eigenaresse van een akkerbouw- en pluimveebedrijf, levert de diervriendelijke productie meer op. “De kippen groeien langzamer en hebben amper nog medicijnen nodig,” aldus Perdaems.

Beter leven week

Aanstaande maandag start de Beter Leven week: een initiatief van de Dierenbescherming om haar keurmerk onder de aandacht te brengen. Met dit initiatief stimuleert de Dierenbescherming de consument om te kiezen voor vlees en eieren van dieren die onder betere omstandigheden worden gehouden.

Reageer op dit artikel