nieuws

Sterke merken laten Wessanen groeien

Economie & Bedrijven

De goede resultaten van Wessanen in 2014 blijken geen incident. Ook het eerste half jaar presenteerde het bedrijf mooie groeicijfers. Zowel nettowinst als omzet namen toe. Dat is vooral te danken aan de groei van de eigen sterke merken zoals Zonnatura, het Franse Borg en Clipper.

Nu de focus helder is (sterke merken als Borg en Zonnatura) en de overtollige ballast (zoals ABC en Izeco, Natudis) verdwenen, resulteert dat eindelijk in de zo gewenste mooie groeicijfers.

“We hebben voortgang geboekt in onze strategie om de leider in gezonde en duurzame voeding in Europa te zijn in de eerste helft van dit jaar”, zei CEO Christophe Barnouin tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Wessanen rapporteerde een omzet van €263,2 miljoen. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg deze nog €218 miljoen, een groei dus van bijna 21%. De nettowinst nam ook toe van €9,5 miljoen naar €11,5 miljoen.

Sterke merken Wessanen

De goede resultaten zijn vooral te danken aan Wessanens sterke merken zoals Borg, Clipper en Zonnatura. De merken hadden een autonome omzetgroei van 14,4% afgelopen half jaar. “In een markt die groeit met 5 tot 7% behaalden wij dit groei resultaat”, toont Barnouin zijn tevredenheid.

De sterke merken maken 80% uit van Wessanens omzet. Wessanens grootste merk Borg blijft marktaandeel veroveren en ook Allos ( het Zonnatura van Duitsland)dat jarenlang een lage groei kende, is nu één van de snelst groeiende merken in de Duitse gezondheidswinkels, meldt de Wessanen-baas, zonder daarbij specifieke cijfers te noemen.

Zonnatura

Innovatie is de motor van de goede prestaties van merken. Tijdens een eerder gesprek met VMT, meldde directeur Jeroen Mustert van Wessanen Benelux dat de innovatiepijpleiding van Zonnatura vol zit. Een sterke innovatie die ter sprake komt tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers zijn de Zonnatura groentespreads die onlangs op de markt kwamen. Om goed te kunnen innoveren, werken de vertegenwoordigers van het merk nauwer samen met klanten.

Isola Bio en Kallo

Ook andere merken zoals Kallo deden het goed. Het merk liet dubbele groeicijfers zien te danken aan innovaties als gecoate rijstharken. Tijdens de Expo in Milaan toont Wessanen zijn duurzame karakter. Samen met zijn retailpartner toonde het bedrijf zijn Italiaanse merk Isola Bio dat mooi aansloot bij het thema van de beurs‘feeding the planet.’

Hernieuwbare energie

Wessanen wil zich ook meer profileren als duurzaam bedrijf. De Franse activiteiten draaien bijvoorbeeld 100% op hernieuwbare energie. De fabriek in Drebber is ISO 50001 gecertificeerd voor efficiënt energiemanagement.

Duurzame palmolie

Het voedingsbedrijf wil alle palmolie geheel uit zijn producten verwijderen of anders alleen duurzame palmolie te gebruiken. Dit leverde de onderneming een derde plaats op de scorekaart van het Wereldnatuurfonds Nederland waaraan dertig bedrijven meedoen. 

Foto's

Reageer op dit artikel