artikel

VMT Jaaroverzicht 2012 – Juli

Economie & Bedrijven

VMT Jaaroverzicht 2012 – Juli

De voedingsmiddelenindustrie heeft ook in 2012 niet stil gestaan. Van ontslagen en promoties tot ernstige kwesties en leuke nieuwtjes. Wat waren al die nieuwswaardigheden ook alweer? VMT maakte voor u een selectie en vatte deze samen in het Jaaroverzicht van 2012. Vandaag: juli.

Vertek HAK-topman

HAK-topman Michel van Ginkel erkent in juli tegen VMT, na zijn vertrek bij HAK, dat HAK “miljoenen omzet bij de deur heeft gezet” toen het bedrijf stopte met de productie van huismerken. “We hebben toen €30 miljoen aan omzet bij de voordeur gezet”, herinnert Van Ginkel zich toen hij besloot de productie van private labels, op enkele producten na te stoppen. Van Ginkel ging zich volledig concentreeren op het A-merk. Toch is de ingeleverde omzet door het grotendeels stoppen van de huismerkenproductie nog niet terugverdiend.

Zwanenberg Food Group

Zwanenberg Food Group geeft in deze maand aan dat het bedrijf aan het einde van het jaar stopt met het verkopen van de merken Zwanenberg en Lupack in de supermarkt. In de business-to-business-kanalen zullen de merken nog wel verkrijgbaar blijven. Zwanenberg Food Group heeft besloten al zijn energie in consumentenmerk Kips te steken. Het bedrijf ziet het merk, vooral bekend van de leverworst, als zijn sterkste troef. De producten van Lupack en Zwanenberg schuift Zwanenberg Food Group allemaal onder de paraplu van Kips. Zo kan het volgens Zwanenberg nog meer uitgroeien tot een breed consumentenmerk. Waar nodig passen productontwikkelaars de recepturen van Lupack en Zwanenberg aan om aan de kwaliteitseisen van het sterke Kipsmerk te voldoen.

Plofkip campagnes Wakker Dier

Wakker Dier bestookt in 2012 C1000 en Albert Heijn veelvuldig in haar plofkipcampagnes. En in juli lijkt Jumbo het volgende doelwit van Wakker Dier te gaan worden. “Jumbo is tot nu toe in onze campagnes onderbelicht geweest. De supermarktketen groeide de afgelopen tijd flink en ze hebben een dieronvriendelijk vleesassortiment”, stelt de beleidsmedewerker. “Bij hen gaan we echt terecht komen met onze plofkipcampagne.” De standaard vleesproducten van de winkelketen uit Veghel of het nu gaat om varkens, kip of rund de scoren qua diervriendelijkheid laag, weet Van de Wouw. Jumbo herkent zichzelf niet in dit beeld. “Diervriendelijkheid wordt bij ons steeds belangrijker. Kijk maar naar ons MVO-jaarverslag 2011. Daar staat dierenwelzijn als één van de belangrijkste pijlers aangegeven”, aldus Jumbo. De verkoop van Jumbo Bewust-producten, de diervriendelijke reeks, steeg van 3% in 2010 naar 18% in 2011. Ook maakt Jumbo melding dat haar reguliere rundvlees in 2011 een ster van het Beter Leven kenmerk kreeg. “Ze mogen ons van harte benaderen. We hebben niets te verbergen”, zegt de Jumbo-woordvoerster.

En verder deze maand:

  • Douwe Egberts geeft aan vol in te zetten op vernieuwing bij Senseo.
  • Uit een workshop van Food & Nutrition Delta, RIVM, TNO en Wageningen UR blijkt dat het Zoutgehalte in brood kan nog verder omlaag kan.
  • Volgens analisten is een opkomende Europese trend van ‘palmolievrije’ ingrediënten en voedingsmiddelen geboren.
  • Organic Beverages Group BV, de holdingmaatschappij van frisdrankfabrikant Oggu, is failliet.

Lees ook op VMT online:

VMT Jaaroverzicht 2012 – Juni

Reageer op dit artikel