nieuws

Greenpeace: Unilever, Mondelez en Nestlé kopen palmolie van bosverbranders

Duurzaamheid & MVO

Unilever, Mondelez, Nestlé, Procter & Gamble en palmoliehandelaar Wilmar kopen structureel palmolie in bij bedrijven die betrokken zijn bij bosbranden in Indonesië. Die beschuldiging uit Greenpeace op basis van eigen onderzoek.

Greenpeace: Unilever, Mondelez en Nestlé kopen palmolie van bosverbranders

Volgens berekeningen van de milieuorganisatie in haar rapport heeft Unilever tussen 2015 en 2018 palmolie gekocht van bedrijven die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor bijna 200.000 hectare verbrand gebied.

Palmolie

Palmolie zit in talloze producten, van broodbeleg tot cosmetica. Diverse leveranciers van het Brits-Nederlandse bedrijf zijn volgens Greenpeace op de vingers getikt door Indonesische autoriteiten.

Er zijn twintig bedrijven bij waarvan de activiteiten zijn opgeschort wegens illegale bosbranden en acht bedrijven “waartegen gerechtelijke stappen of sancties lopen”. Tegelijkertijd signaleert Greenpeace dat de Indonesische autoriteiten er niet in slagen de wet te handhaven. Producenten die bossen platbranden om een palmolieplantage te vestigen, komen daar vaak mee weg.

Verbrand veenland getraceerd met gps in centraal Kalimantan, Indonesië. Bron Greenpeace.

RSPO

Volgens Greenpeace deugt ook het speciale palmoliekeurmerk RSPO niet. Topmensen van bedrijven die in verband worden gebracht met bosbranden, zitten volgens de onderzoekers zelfs in het bestuur van het keurmerk, dat verantwoorde productie moet garanderen.

Unilever komt nog met een reactie op het rapport van Greenpeace. Ook de andere voedingsbedrijven Mondelez en Nestlé hebben nog niet gereageerd op de aantijgingen van Greenpeace.

“Bedrijven creëren een façade van duurzaamheid. Maar de realiteit is dat ze inkopen bij de grootste overtreders, bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de bosbranden in Indonesië en die hiervan financieel profiteren. Ze moeten verantwoording afleggen over deze wreedheden tegen het milieu en de bijkomende gezondheidsimpact op de lokale bevolking door de branden”, zegt Annisa Rhamawati van Greenpeace Indonesië.

Een foto van een bosbrand in centraal Kalimantan gemaakt met een drone. Bron: Greenpeace.

Radarsysteem ontbossing

De bevindingen van Greenpeace komen net nadat tien grote palmoliegebruikers aankondigden radarbeelden van satellieten te gaan inzetten om ontbossing tegen te gaan in Indonesië en Maleisië.

Onder meer Unilever, Nestlé, PepsiCo en Mondelez doen  mee aan het project dat Wageningen University en het Nederlandse bedrijf Satelligence ontwikkelden. Dit Radar Alerts for Detecting Deforestation (RADD) maakt het mogelijk om ontbossing bijna gelijk waar te nemen en daarna ter plaatse gelijk actie te ondernemen.

Lokale producenten

Zo’n beetje alle grote voedingsmiddelenbedrijven nemen in hun plannen op om zo snel mogelijk alleen maar duurzame (RSPO-gecertificeerde) palmolie in te kopen. Bij lokale producenten is dit vaak lastig te controleren. Het radarsysteem dat onder andere Nestlé, PepsiCo en Unilever helpen te financieren kan helpen om te controleren of deze producenten zich wel aan de spelregels houden.

“Wij kunnen uit de beelden opmaken of iets ontbossing is of niet en op welke schaal die plaatsvindt”, zegt Niels Wielaard, directeur van Satelligence tegen de NOS. Het gaat om gigantisch veel data die moet worden verwerkt, want heel Indonesië en Maleisië worden onder de loep genomen, aldus Wielaard.

 

Reageer op dit artikel