nieuws

‘92% van de dieren valt niet onder Beter Leven-keurmerk van Dierenbescherming’

Duurzaamheid & MVO

Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming blijft groeien blijkt uit vandaag gepubliceerde jaarcijfers. Steeds meer boeren houden hun dieren diervriendelijker. ‘Vooral bij verse kipproducten is winst te behalen.’

‘92% van de dieren valt niet onder Beter Leven-keurmerk van Dierenbescherming’

De Dierenbescherming zegt in 2020 zo’n veertig miljoen dieren die aan het keurmerk voldoen te verwachten. Dit zou een verdubbeling betekenen in minder dan vijf jaar.  Volgens directrice Co’tje Admiraal van de Dierenbescherming valt nog altijd 92 procent van de dieren niet onder het keurmerk.

Huismerkkip

Vrijwel iedere supermarkt verkoopt een eigen ‘huismerkkip’. Die is goedkoper dan de kippen met een ster van het Beter Leven keurmerk, maar minder diervriendelijk geproduceerd. Volgens de Dierenbescherming is er vooral bij verse kipproducten winst te halen.

Zo publiceerde de Dierenbescherming in een eerder rapport dat alle verkrijgbare kippen zijn vergeleken op dierwelzijn. Wageningen University and Research (WUR)bevestigt dat kippen onder het Beter Leven-keurmerk diervriendelijker zijn geproduceerd. Dat geldt voor de kip met drie sterren, maar ook voor kip met één ster in vergelijking met de huismerkkip. Ze hebben bij één ster meer ruimte, een overdekte uitloop naar buiten en kunnen daardoor beter hun natuurlijk gedrag laten zien.

Keurmerk voor zuivel

Consumenten kunnen nu ook overstappen op zuivel met één ster van het Beter Leven keurmerk, verkrijgbaar bij Jumbo. Het is een proefproject om de melkveehouderij een stuk dier- en milieuvriendelijker te maken. Hierbij kan tachtig procent van de koeien tegelijkertijd eten, hebben de dieren meer ruimte in het looppad en een eigen ligplaats in de stal. Ook is er veel meer aandacht voor het welzijn van kalfjes.

Of de proef met de zuivel slaagt is afhankelijk van de consument. Koopt hij de één ster Beter Leven melk en -yoghurt niet, dan hebben zeven melkveehouders investeringen gedaan die ze niet kunnen terugverdienen. “Wat dat betreft zou voor de consument niet langer de prijs leidend moeten zijn, maar het dierenwelzijn,” zegt Co’tje Admiraal, directeur van de Dierenbescherming.

Reageer op dit artikel