nieuws

Unilever past label houdbaarheid aan om voedselverspilling de kop in te drukken

Duurzaamheid & MVO

Unilever gaat bij sommige voedingsmiddelen de etikettering aanpassen om voedselverspilling tegen te gaan. Net na ‘tenminste houdbaar tot’ komt de mededeling ‘vaak goed na.’ Het nieuwe label kwam tot stand in samenwerking met de Deense start-up Too Good To Go die concepten bedenkt om verspilling tegen te gaan en een aantal fabrikanten in Denemarken waaronder Carlsberg en Arla Foods.

Unilever past label houdbaarheid aan om voedselverspilling de kop in te drukken

De verandering op het etiket is nodig door onwetendheid onder consumenten. Iets meer dan de helft van hen weet niet goed het verschil tussen ‘ten minste houdbaar tot’ (THT) en ‘te gebruiken tot’ (TGT), signaleert ceo Mette Lykke van Good To Go aan FoodNavigator. Terwijl de twee wel degelijk verschillen. THT geeft alleen een indicatie. Lykke: “Als het product nog goed ruikt en smaakt, kan de consument het nog best eten.” TGT geeft de uiterste houdbaarheid aan en kan beter niet gegeten worden na de betreffende datum.

Houdbaarheid

De verwarring over de houdbaarheidsaanduidingen zorgt ervoor dat consumenten tonnen voedsel verspillen. Daarom bedacht Good To Go samen met onder andere Unilever om naast de THT-datum de term ‘vaak goed na’ aan het label toe te voegen.

Verpakkingen

Unilever begon dit jaar daarom met het plaatsen van de term ‘vaak goed na’ net na de THT-datum op zijn voedselverpakkingen. “We doen dit bij nieuwe productlanceringen waar het logisch is, maar ook bij bestaande producten die een verpakkingsupdate vereist is”, vertelt een Unileverwoordvoerder.

De zegsman benadrukt: “We voegen ‘vaak goed na’ niet toe op al onze voedingsmiddelen. Dit zou alleen maar leiden tot meer verpakkingsafval.”

Knorr

De eerste Unileverproducten die de term ‘vaak goed na’ op het etiket krijgen zijn drie nieuwe Knorr rijstnoedelsmaaltijden die deze herfst in Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen op de markt komen. Volgend jaar krijgen meer producten in de genoemde landen deze tekst.

Unilever bekijkt ook de mogelijkheden om op andere markten de tekst ‘vaak goed na’ op de verpakkingen te zetten. Die moet dan natuurlijk wel voldoen aan de lokale wetgeving in die landen.

Ruiken en proeven

Unilever constateert dat consumenten wereldwijd nog veel voedsel weggooien. Met de tekst ‘vaak goed na’ wil het bedrijf mensen motiveren om eerst eens te ruiken en te proeven voordat ze overwegen een product weg te gooien.

Ook Carslberg en Arla zetten de tekst ‘vaak goed na’ op hun producten zoals bier en zuivelproducten om consumenten er op te wijzen niet onnodig te verspillen.

Lees ook:

Arla Foods verandert houdbaarheidslabels om verwarring te voorkomen

 

Reageer op dit artikel