nieuws

Arla Foods verandert houdbaarheidslabels om verwarring te voorkomen

Duurzaamheid & MVO

Arla Foods in het Verenigd Koninkrijk heeft besloten haar houdbaarheidslabels voor melk aan te passen. Uit een enquête blijkt dat consumenten verward raken door de verschillende termen om de houdbaarheid van een product aan te geven: ten minste houdbaar tot (THT) en te gebruiken tot (TGT). Dit werd al eerder door Arla gedaan in Zweden en Denemarken en mogelijk volgt ook Nederland.

Arla Foods verandert houdbaarheidslabels om verwarring te voorkomen

In een enquête onder tweeduizend Britse volwassenen vroeg Arla de deelnemers of zij het verschil tussen tenminste houdbaar tot (THT) en te gebruiken tot (TGT) weten en wanneer ze producten weggooien.

Onduidelijkheid label

Uit het onderzoek bleek dat 77 procent van de deelnemers de verpakkingen controleert voordat ze het product kopen. Slechts vijftien procent van deze groep zegt het label volledig te begrijpen. Onder de Britten gaf 34 procent aan het verschil tussen THT en TGT niet te snappen. Elf procent denkt dat de twee termen hetzelfde betekenen.

Tenminste houdbaar tot

Arla Foods stopt met het vermelden van de TGT-datum op etiketten. Het Zweeds-Deense bedrijf is naar eigen zeggen de eerste zuivelfabrikant die dit doet.  d. Arla gaat voor verse melk de TGT-labels vervangen voor THT-labels. Hiermee hoopt de zuivelproducent verwarring te voorkomen en zo voedselverspilling te verminderen.

Fran Ball, directeur kwaliteit, milieu en veiligheid bij Arla Foods UK, zegt: “Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten duidelijk in de war zijn over de etikettering van hun voedingsproducten, met name als het gaat om de THT en TGT-termen.”

WRI

Al eerder werd door het World Resources Institute (WRI) geadviseerd om datum labels te standaardiseren om voedselverspilling tegen te gaan. Zij adviseert om ‘verkopen voor’ te elimineren en alleen ‘gebruiken voor’ als de standaard aan te houden.

Consumptiebereidheid

Er zijn per product verschillen in de bereidheid van de consument om het product na de houdbaarheid te consumeren. Zo blijkt 59 procent van de deelnemers melk weg te gooien als de houdbaarheidsdatum verstreken is.

Daarentegen is 66 procent van de Britse consumenten bereid om fruit en groente nog te consumeren na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum. Bij chocolade en snoepproducten zegt 72 procent het product na de houdbaarheidsdatum nog gewoon te eten.

Melkproducten

Arla start met het gebruiken van de nieuwe THT-labels op alle verse melkproducten. In 2020 verwacht het bedrijf ook haar volledige yoghurtassortiment van THT-labels te voorzien.

Er liggen plannen om dit ook in Nederland door te zetten, maar definitief is het nog niet volgens de woordvoerster van Arla Foods UK.

Reageer op dit artikel