nieuws

Nestlé bekritiseerd door ngo’s om plastic verpakkingen

Duurzaamheid & MVO

Nestlé bekritiseerd door ngo’s om plastic verpakkingen

Ngo’s vinden dat Nestlé, Johnson & Johnson, Unilever en Coca Cola achterblijven als het gaat om het gebruik van plastic verpakkingen.

SIGWATCH, een reputatiemanagementbedrijf, stelde een top 10 samen aan de hand van de kritieken die ngo’s hebben op bedrijven vanwege hun plasticgebruik.

‘Plastic soep’

In het tweede kwartaal van 2019 is Nestlé uitgeroepen tot het meest bekritiseerde bedrijf. Na Nestlé volgen Johnson & Johnson (3e), Unilever (8e) en Coca Cola (9e) als voedingsmiddelenbedrijven.

De ngo Plastic Soup Foundation beschuldigt Nestlé, Unilever en Coca-Cola ervan valse oplossingen te bieden voor plastic afval. Ook staan Nestlé en Coca-Cola volgens deze ngo in de top drie van bedrijven die de grootste verantwoordelijkheid dragen voor de ‘plastic soep’ in de oceaan.

Greenpeace

“Ngo’s vinden dat bedrijven niet voldoende moeite doen om hun plasticgebruik te verminderen. Met name Greenpeace en haar bondgenoten zijn teleurgesteld dat grote bedrijven zich met name bezighouden met het recyclen van plastic en niet met het minder gebruiken van plastic,” zegt Robert Blood, oprichter van SIGWATCH.

Milieu-impact verminderen

VMT vroeg Nestlé om een reactie: “Wij blijven vastbesloten om de impact van ons bedrijf op het milieu te verminderen. Daarbij willen wij ook zorgen voor de juiste hergebruikopties van de verpakkingen. We garanderen dat we alle mogelijkheden bekijken om complexe verpakkingsuitdagingen op te lossen en we omarmen verschillende oplossingen die nu een impact kunnen hebben.”

Ambitieuze plasticdoelen

De Nestlé-woordvoerster: “Onze visie is dat geen van onze verpakkingen, inclusief plastic, als afval in het milieu terecht mag komen. Om dit te bereiken, hebben we het doel dat in 2025 100% van onze verpakkingen recyclebaar is. Wij realiseren ons dat dit ambitieus is, en dat er veel meer werk nodig is om dit te realiseren, maar we zijn vastberaden dit te bereiken.”

Afvalvrije wereld

Ze vertelt verder: “Samenwerking en collectieve actie is essentieel om een verandering teweeg te brengen in hoe we nu verpakken. Nestlé werkt samen met partners in de industrie om verschillende verpakkingsoplossingen te testen om zo een afvalvrije toekomst vorm te geven. Zulke grote veranderingen kosten tijd, maar wij zijn vastbesloten om een afvalvrije wereld te creëren.”

Voedselveiligheid

Ten slotte zegt Nestlé dat plastic belangrijk is voor de voedselveiligheid: “Plastic verpakkingen spelen een belangrijke rol in het veilig leveren van eten en drinken aan consumenten. Ook is plastic belangrijk om voedselverspilling tegen te gaan. We moeten alternatieven goed afwegen voordat we veranderingen doorvoeren.”

Reageer op dit artikel