nieuws

Japanse voedingsmiddelenbedrijven veranderen houdbaarheidsdatum om voedselverspilling tegen te gaan

Duurzaamheid & MVO

Japanse voedingsmiddelenbedrijven, Nippon Fisheries en House Wellness Foods, veranderen de houdbaarheidsdatum van specifieke data (dag/maand/jaar) naar maand en jaar in de hoop zo voedselverspilling tegen te gaan.

Japanse voedingsmiddelenbedrijven veranderen houdbaarheidsdatum om voedselverspilling tegen te gaan

Nippon Fisheries gaat in augustus de verandering invoeren bij alle ingeblikte producten. Het bedrijf gaf aan dat de Japanners met regelmaat voedingsmiddelen weggooien die nog geconsumeerd kunnen worden. Door het weergeven van alleen de maand hoopt het bedrijf voedselverspilling in de keten tegen te gaan. Ook het bedrijf House Wellness Foods gaat de nieuwe houdbaarheidsdatum volgend jaar april introduceren.

Voedselverspilling

Volgens het Japanse ministerie van landbouw, bosbouw en visserij verspilt Japan sinds 2016 ongeveer 6,43 ton voedselafval per jaar. De helft hiervan komt rechtstreeks van voedselproducten af.

Houdbaarheidsdatum

Volgens de Japanse levensmiddelenwetgeving kan er gebruik gemaakt worden van een maand en jaar houdbaarheidsdatum als bewerkte voedingsmiddelen vanaf de fabricagedatum tot de vervaldatum meer dan 3 maanden houdbaar is.

De bedrijven Ajinomoto en Calbee zijn Nippon Fisheries en House Wellness Foods al voorgegaan om de houdbaarheidsdatum op hun verpakkingen van bewerkt voedsel aan te passen.

Reageer op dit artikel