nieuws

Green Protein Alliance-campagne kan fabrikanten helpen: ‘Plantaardig wordt onderschat als lekker eten’ (video)

Duurzaamheid & MVO

Onlangs startte de campagne ‘Zo Kan Het Ook’ van de Green Protein Alliance om de consumptie van vleesalternatieven een verdere impuls te geven. Fabrikanten van plantaardige producten kunnen hier hun voordeel mee doen. “Het is nog steeds een uitdaging om mensen voor plantaardig te laten kiezen.”

Green Protein Alliance-campagne kan fabrikanten helpen: ‘Plantaardig wordt onderschat als lekker eten’ (video)

De bedoeling van Zo Kan Het Ook is duidelijk: Nederlanders minder dierlijke en meer plantaardige producten laten eten. “De kern is dat we consumenten handelingsperspectief bieden”, zegt Jeroen Willemsen, oprichter van de Green Protein Alliance (GPA).

Lees ook: Campagne ‘Zo kan het ook’ moet balans brengen tussen plantaardige en dierlijke eiwitten

Plantaardige ingrediënten

“Dat betekent dat we Nederlanders gaan laten zien hoe eenvoudig het is dierlijke ingrediënten in te wisselen voor plantaardige en dat dit bijvoorbeeld niet ten koste gaat van de veelzijdigheid en kwaliteit van bepaalde recepten.”

Maarten Broedelet, ambassadeur van PRO Mushroom dat vleesalternatieven maakt op basis van paddenstoelen ziet nog voldoende uitdagingen. Maak mensen maar eens bereidwillig om voor plantaardig in plaats van dierlijk te kiezen. “Dat heeft natuurlijk ook met prijssetting te maken.”

Kroketten en bitterballen

Broedelet: “Plantaardig wordt echt onderschat als zijnde lekker eten.” Bovendien ervaart hij dat het nog best een lastige opgave is om de producten van PRO Mushroom in de supermarktschappen te krijgen. “Maar binnenkort zijn wel onze kroketten en bitterballen te krijgen bij Jumbo. Stap 1 is gezet.”

Quorn

Belangrijk is dat structuur en smaak van vleesvervangers herkenbaar zijn, in de zin dat mensen ze kennen van vleesproducten, vertelt commercieel manager Benelux Koos Hoekstra van Quorn.

“Producten moeten voldoen aan de structuur, het mondgevoel en de smaak die de voormalige vleesconsument gewend is.” Alleen zo zal het aantal flexitariërs toenemen denkt hij. “Wij gebruiken een champignonschimmel, mycoproteïne, als basis in ons product die ook laag in vet zit. Zo kan je op een natuurlijke manier eiwitten consumeren.”

Vleesvervangers promoten

De kern van de campagne is dat we het samen doen, stelt Willemsen. De fragmentatie, het schieten met hagel, wordt er op die manier uitgehaald, meent hij.

Willemsen: “We bieden één platform en geven producenten en supermarkten de mogelijkheid om dit te gebruiken. We leveren ze een toolkit om ervoor te zorgen dat ze Zo Kan Het Ook op hun eigen manier in hun promotie kunnen toepassen.”

Reageer op dit artikel