nieuws

De Kleine Keuken: Van duurzame verpakkingen tot acrylamideperikelen

Duurzaamheid & MVO

De Kleine Keuken: Van duurzame verpakkingen tot acrylamideperikelen

Kirsten Toeset maakte zeven jaar geleden de sprong van een drukke baan bij Unilever naar haar eigen bedrijf gerund vanuit de bossen van Austerlitz. Haar bedrijf De Kleine Keuken startte met een serie koelverse babyvoeding. Nu is het assortiment uitgebreid met gezonde snacks en een aantal verzorgingsproducten voor baby’s en jonge kinderen. Toeset vertelt VMT over de uitdagingen die zij tijdens de verwerkelijking van haar visie meemaakt.

Inmiddels werken er acht mensen bij De Kleine Keuken in de bossen van Austerlitz. Koelverse babymaaltijden zijn niet meer de enige producten die de naam De Kleine Keuken dragen. Toeset heeft meerdere baby- en kinderproducten uitgebracht. Zo introduceerde het bedrijf in februari een lijn met producten voor kinderen boven de drie jaar, bestaande uit twee zoete producten en een hartige snack.

We proberen ons niet hoger te prijzen dan de A-merken die in het schap staan.

Toeset begon met De Kleine Keuken omdat ze smaakvolle en gezondere voedingsproducten voor baby’s miste toen ze zelf kinderen kreeg. Toeset, net als veel andere jonge ouders, had niet altijd tijd om een maaltijd voor haar baby te maken. De smaak en het vitamine- en mineralengehalte van bestaande kant-en-klaarmaaltijden in een potje bevielen haar niet. Het gemak van de kant-en-klaaroplossingen, daarentegen, sprak haar wel aan, dus zij begon met productontwikkeling van een reeks koelverse babymaaltijden. In de zeven jaar dat het bedrijf bestaat blijft het maken van nieuwe producten een belangrijk onderdeel van De Kleine Keuken.

Volledig biologisch

De producten van De Kleine Keuken zijn volledig biologisch en Skal-gecertificeerd. Eigen voorgeschreven regels zijn ook streng en verbieden bijvoorbeeld het gebruik van palmolie. Deze strikte code brengt soms moeilijkheden. “We hebben nu bijvoorbeeld biologische aardbeienstukjes voor in de havermout en die zijn echt heel duur. De fabrikant van de havermout stelde toen voor om niet-biologische havermoutstukjes te nemen”, vertelt de ondernemer. “We hebben dat niet gedaan.”

In Verordening EU 2018/848 staat dat een product ‘biologisch’ mag heten als 95 procent of meer van de ingrediënten (op gewichtsbasis) van agrarische oorsprong, biologisch zijn. Toeset vervolgt: “Ook al is dat wettelijk toegestaan, is dat niet iets wat wij willen doen.” Bovendien wil ze zichzelf niet uit de markt prijzen: “We proberen ons niet hoger te prijzen dan de A-merken die in het schap staan. Onze marges daarom zijn vrij laag, omdat we willen dat iedereen onze producten kan kopen. Dat is wel eens lastig, want de retailer wil ook veel marge.”

“Als je echt duurzame ingrediënten gebruikt die voedzaam en biologisch zijn, dan ben je twee of drie keer zo duur uit. Dus dat is altijd een worsteling waar we inzitten.”

Non-reductie door asparaginase

Wij vinden het niet eerlijk om onze acrylamidegehalten te vergelijken met producten die wel asparaginase (mogen) bevatten

Het strikte ingrediëntenbeleid van De Kleine Keuken leidt ook tot een hoger acrylamidegehalte. “Dat komt omdat we volkorenmeel en kokosbloesemsuiker gebruiken in plaats van witmeel en reguliere suiker. Bovendien mogen niet-biologische producten het enzym asparaginase toevoegen om het acrylamidegehalte in zetmeelrijke producten te reduceren. Biologische producten, daarentegen, mogen deze toevoeging niet gebruiken vanwege de genetische modificatie nodig om het enzym te produceren.”

Het acrylamidegehalte van de producten varieert tussen ongeveer 150 en 180 microgram per kilo product. “Wij gaan de acrylamidevorming zoveel mogelijk tegen. Dat doen wij middels lagere oventemperaturen en we gebruiken bepaalde bakrijsmiddelen. Wij vinden het niet eerlijk om onze acrylamidegehalten te vergelijken met producten die wel asparaginase (mogen) bevatten of als ze geproduceerd zijn in een land waar asparaginase wel in biologische producten mag zitten”, zegt Toeset.

Recyclebare of bio-afbreekbare verpakkingen

Ook de duurzaamheid van de verpakkingen houdt Toeset bezig. “Ik ben ervan overtuigd dat of je nou plastic in het milieu brengt of echt biologisch afbreekbaar plastic, dat de tweede optie beter is. In een composteermachine lost dat goed op en breng je uiteindelijk minder afval in de wereld. Totdat iemand wat beters verzint, denk ik dat biologisch afbreekbaar plastic de beste optie is.” Toeset houdt ook de ontwikkeling omtrent voedselveilig, gerecycled plastic in de gaten.

Niet alle producten van De Kleine Keuken zijn verpakt in plastic. “Maar gerecycled papiermateriaal is ook lastig,” zegt Toeset, “want je mag niet alles gebruiken voor babyvoeding. We werken wel met FSC-gecertificeerd karton. We zijn nu bezig met landbouwafvalkarton en daar willen we langzamerhand ook al onze verpakkingen naartoe brengen. Dat is wederom een duur proces; het kost bijna twee keer zoveel geld.”

Kindermarketing

Als de omroep zou zeggen: al onze product voldoen aan deze gezonde eisen, dan maak je een statement.

“Het gebruik van gerecycled plastic zou wel een knieval in marketing betekenen, want het is nog maar in één kleur te krijgen”, zegt Toeset. De vaalgroene kleur van gerecycled plastic zou niet goed passen in de verpakkingsstijl van De Kleine Keuken: een witte achtergrond met tekeningetjes en kleurrijke poppetjes.

Kindermarketing is ook een beetje een moeilijke kwestie om mee om te gaan. Het kan lastig zijn om kinderen de producten te laten kiezen die goed voor ze zouden zijn. “Wij zijn door een populaire kinderomroep benaderd om voedingsproducten voor ze te ontwikkelen.” Toeset is niet met hen in zee gegaan, omdat ze wilde dat ze de producten die ongezond zijn overboord zouden gooien. Dat was echter geen optie. “Als de omroep zou zeggen: al onze product voldoen aan deze gezonde eisen, dan maak je een statement. Zou slechts de helft van het portfolio eraan voldoen, dan is er geen duidelijke lijn en raakt de consument in de war.”

Reageer op dit artikel