nieuws

Brancheverenigingen voedingssector richten zich op hergebruik verpakkingen

Duurzaamheid & MVO

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) brengt een zeventiental Brancheplannen Duurzaam Verpakken naar buiten. Hierin beschrijven zes levensmiddelensectororganisaties als FNLI, CBL en FWS concrete verduurzamingsdoelstellingen en -maatregelen voor verpakkingen.

Brancheverenigingen voedingssector richten zich op hergebruik verpakkingen

“De nieuwe brancheplannen maken duidelijk hoe de nabije toekomst van duurzaam verpakken eruitziet”, zegt KIDV-directeur Chris Bruijnes bij de publicatie van de plannen. “De opdracht aan bedrijven is nu om de branchebrede ambities in de komende jaren waar te maken.”

“Dat is een grote uitdaging, maar ook een uitdaging met perspectief. De brancheplannen maken duidelijk dat er veel mogelijkheden liggen om de verpakkingsketen verder te verduurzamen.”

CBL

In tegenstelling tot de periode 2015 – 2018, waarin het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) samen met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren een brancheplan maakte, publiceert het CBL nu een eigen brancheplan dat zich richt op de huismerkkproducten.

“In 2025 ligt er twintig procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten en is 95 procent van het verpakkingsmateriaal recyclebaar”, is een algemene ambitie uit het Brancheplan Duurzaam Verpakken 2019 – 2022 van het CBL.

Zo wil de supermarktbranche onder andere veertig procent rPET in flessen en trays in 2022 en een reductie van tien procent in het verpakkingsmateriaal in datzelfde jaar. Om deze doelen tebehalen organiseert het CBL twee workshops per jaar en starten er twee projecten met het FNLI en GroentenFruit Huis.

FNLI

VMT schreef eerder al uitgebreid over het FNLI Brancheverduurzamingsplan 2019 – 2025. De organisatie presenteert een tiental doelen om duurzamer om te gaan met het verpakkingsvolume in de voedingsmiddelenindustrie.

FWS

De Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) komt met FWS Branche Verduurzamingsplan Verpakkingen 2019 – 2025. Hierin staat bijvoorbeeld dat FWS wil gaan informeren op het etiket over de juiste manier van inzameling van de verpakkingen.

Om dit te realiseren stelt FWS tussendoelen in 2022 om honderd procent van de statiegeldplichtige flesjes van een duidelijk logo te voorzien. De helft van het niet-statiegeldplichtige FWS-volume krijgt een duidelijk herkenbaar, eenduidig wegwerplogo.

Het einddoel (2025) is om op tachtig procent van het niet-statiegeldplichtige FWS-volume het wegwerplogo te plaatsen.

GroentenFruit Huis

In het Brancheplan Duurzaam Verpakken GroentenFruit Huis (periode 2019 – 2022) schrijft de sector teelt en groothandel verse groenten, fruit en paddenstoelen dat zij inzet op het uitbreiden van flexibiliteit in de verpakkingen.  Dit gebeurt door meer gebruik te maken van periodieke- en seizoensverpakkingen.

Ook wil de branche informatie over de milieu-impact van verpakkingen en materiaaleigenschappen op een centrale plek verzamelen en beschikbaar maken. Met de informatie kunnen partijen uit de groente- en fruitsector hun verpakkingen verduurzamen. De kennisdeling moet voorkomen dat vergelijkbare onderzoeken meerdere keren worden uitgevoerd.

Nederlandse Brouwers

95 procent van het Nederlandse bier wordt gemaakt door de tien brouwerijen aangesloten bij de Nederlandse Brouwers. De sectorvereniging levert het Branche Verduurzamingsplan Verpakkingen (2019 – 2025).

In het brancheverduurzamingsplan staat een doel voor 2022 getiteld ‘Actieplan blik’. Nederlandse Brouwers wil het aantal blikjes in zwerfaval reduceren, maar schrijft niet met hoeveel.

Spirits NL

De 26 leden van branchevereniging Spirits NL nemen 85 – 90 procent van de gedestilleerde drankenmarkt (importeurs en producenten) in Nederland voor hun rekening. Het Brancheplan Duurzaam Verpakking 2019 – 2022 gaat met name over primaire en transportverpakkingen in de sector.

In het algemeen wil Spirits NL bijvoorbeeld meer verpakkingsmateriaal terugwinnen. Specifiek wil de sectororganisatie daartoe, onder andere, stenen kruiken vervangen door recyclebare alternatieven of voorzien van duidelijke wegwerpinstructies.

KVNW

Op het moment van schrijven heeft het KIDV het brancheverduurzamingsplan van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) nog niet gepubliceerd. “Het Brancheplan Duurzaam Verpakken 2018 – 2022 wordt hier binnenkort gepubliceerd“, aldus de website van het KIDV.

Design for recycling

Het KIDV verwacht dat de brancheplannen in de praktijk bijdragen aan de realisatie van reductie, recycling en hergebruik van grondstoffen en verpakkingsmaterialen. De plannen zetten in op het terugdringen van het plasticgebruik. De toepassing van FSC/PEFC-gecertificeerd papier en karton gaat met de nieuwe brancheplannen richting de honderd procent.

“In het algemeen stellen we vast dat bedrijven betere afwegingen maken voordat ze hun keuze uit alle verpakkingsmogelijkheden bepalen”, zegt Bruijnes.

“Ze maken bewuster gebruik van verpakkingsmateriaal. Ze denken goed na over de betere afstemming van de materiaalkeuze op recycling van producten, wat tot hogere recyclepercentages zal leiden.”

“Ook ontwerpen met het oog op recycling wint steeds meer terrein. Zeker bij de koplopers in de verschillende branches tellen duurzaamheidsaspecten inmiddels net zo zwaar mee bij de ontwikkeling van nieuwe product-verpakkingscombinaties als marketing- en sales.”

Reageer op dit artikel