nieuws

Het doel van Albert Heijn is plastic verpakkingen terugdringen

Duurzaamheid & MVO

Het doel van Albert Heijn is plastic verpakkingen terugdringen

Albert Heijn (AH) verbetert verpakkingsmaterialen en bespaart 1,8 miljoen kilogram aan kunststof.

In het duurzaamheidsverslag van 2018 bespreekt AH de activiteiten en resultaten van haar eigen winkelketen van het afgelopen jaar. Hierbij is minder verpakkingsmateriaal een van de activiteiten waar de supermarktgigant actief mee bezig is.

Minder en recyclebare verpakking

In het nieuwe duurzaamheidsrapport staat onder andere dat de verpakkingen van biologische melk vanaf nu gemaakt worden uit suikerriet. Ook blijkt dat het gebruik van topseals bij verpakkingen van zacht fruit en kaas nu al een besparing heeft gegeven van 477.00 kilo kunststof. De tasjes op de groenten- en fruitafdeling en de waterflesjes van de AH-basic zijn dunner gemaakt, wat al tot een besparing van 380.000 kilo kunststof heeft geleid.

Verder zijn de champignonbakjes, de bakjes van de maaltijd-salades en wasmiddelen recyclebaar geworden waardoor ook hier op plastic afval bespaard wordt. Uiteindelijk heeft de AH in 2018 al1,8 miljoen kilogram aan verpakkingsmateriaal bespaard.

Verpakkingsdoelen

De doelen voor 2019 zijn onder anderen;

  • De zwart gekleurde plasticverpakkingsmaterialen en schaaltjes vervangen, aangezien deze moeilijk recyclebaar zijn.
  • De hoeveelheid kleine petflesjes moet in 2021 met 70 tot 90 procent teruggedrongen zijn. Verder moet 90 procent van die flesjes recyclebaar zijn. Als blijkt dat deze doelen eind 2020 nog niet bereikt zijn, wordt per 2021 statiegeld op kleine petflesjes ingevoerd.
  • Tot slot is het doel om in 2025, 25 procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.
Reageer op dit artikel