nieuws

Koffieconcept YesPlease wil Nespresso aftroeven op duurzaamheid en circulariteit

Duurzaamheid & MVO

Koffieconcept YesPlease wil Nespresso aftroeven op duurzaamheid en circulariteit

YesPlease gaat de strijd aan met Nespresso en zijn vele uitdagers op de koffiecupmarkt: het koffieconcept is duurzamer en goedkoper, stelt ceo Sjoerd Stouten. “Wij geloven in circulariteit en keuzevrijheid.”

Stouten begon met ‘YesPlease’ vanuit de gedachte dat het mogelijk moest zijn een duurzamer koffieconcept te ontwikkelen als voor koffiecupjes dan die er nu op de markt zijn. Uiteindelijk kon hij eind 2017 echt van start gaan toen hij een exclusieve licentie verkreeg op machines en cupjes à la Nespresso.

Stouten: “Nadat we dit gerealiseerd hadden zijn we aan de slag gegaan, met de ontwikkeling van de koffiemelanges, de marketing en het businessmodel.”

Hoe ziet het koffieconcept van YesPlease er nou precies uit? Bedrijven of consumenten krijgen designespressomachines in bruikleen en sluiten een abonnement af voor de koffiecupjes die aluminiumvrij zijn.

Volgens Stouten liggen de prijzen van de cupjes net iets onder die van Nespresso. Hetzelfde geldt voor de apparaten. “Niet voor niets zeggen wij gekscherend YesPlease, als antwoord op Nespresso’s vraag: What Else?”

Duurzaamheid

Duurzaamheid is extreem belangrijk voor ons, benadrukt Schouten.

Net als Tony’s Chocolonely denkt YesPlease eraan om samen met partners een eerlijke keten op te zetten ‘van boon tot kop.’ Die bonen betrekken we dan rechtstreeks bij onze YesPlease-koffieboeren, aldus Stouten.

“Ook werken we samen samen met Clean the World, waarbij we de retourstromen van hotels voor zeepflacons combineren met de cupjes van YesPlease en die vervolgens weer circulair in andere vorm zoals zeep, koffie kopjes of voedingsbodems voor champignons weer terug te brengen in de keten.”

Productontwikkeling

Wat betreft productontwikkeling zit YesPlease niet stil. “Het ontwikkelen van de blends vereist perfecte afstemming tussen cupjes en machine. Denk daarbij aan druk, doorlooptijd, maalgraad en goede extractie. Dit alles kost tijd en daar hebben we dus een jaar voor uitgetrokken.”

Binnenkort lanceert YesPlease het cafeïnevrije cupje. “Ook deze variant kende vele versies voor we tevreden waren. Onze decaf smaakt nu hetzelfde als onze normale espresso.”

De koffie komt van een producent in Italië. “Een grote speler in de koffiewereld, een echt familiebedrijf. Samen met onze producent hebben we een nieuwe lijn gelanceerd specifiek voor onze cupjes.”

Koffiebonen

De grootste uitdaging voor Stouten was om zijn bedrijf goed en professioneel neer te zetten. Met eigen geld en een Nederlandse bank werd YesPlease van de grond getild. Het eerste grote contract tekende Stouten inmiddels.

“Inmiddels staan de machines van YesPlease op de eerste hotelkamers, kantoren en winkels. De volgende stap is een consumentencampagne en internationaal de vleugels uitslaan. Na de koffiecupjes komen er mogelijk ook nog koffiebonen onder het YesPlease-merk op de markt.

Tjolk

Stouten was bijna negen jaar geleden ook verantwoordelijk voor de herlancering van het iconische merk Tjolk. Maar dat ging niet zoals gehoopt. “Na een succesvolle lancering werden we geconfronteerd met een grote recall. Momenteel gebeurt daar niet zoveel meer mee zo ver ik weet.”

Voor een ‘Tjolk-scenario vreest Stouten niet. “Wij denken in uitdagingen, niet in problemen.”

Reageer op dit artikel