nieuws

Voedingsbedrijven betrokken bij lancering campagne verantwoord plasticgebruik

Duurzaamheid & MVO

Voedingsbedrijven betrokken bij lancering campagne verantwoord plasticgebruik

Bedrijven als Grolsch, Unilever, Coca-Cola en Heineken lanceerden samen met staatssecretaris Stientje van Veldhoven Plastic Promise.

Plastic Promise is een landelijke beweging om verantwoord plastic gebruik op festivals en evenementen te stimuleren. Hier worden vaak plastic wegwerpartikelen gebruikt.

Herbruikbare producten

Tijdens de presentatie van Plastic Promise was aandacht hoe bedrijven binnen drie jaar de helft van hun plastic wegwerpartikelen te vervangen door herbruikbare (recyclebare) producten.

Lipton, Heineken, Grolsch

Drankmerken als Lipton, Vrumona, Heineken en Grolsch verbinden zich aan het initiatief. Op platform Plastic Promise maken zij hun doelen op het gebied van verantwoord plasticgebruik bekend.

Impact

Fabrikanten mogen zelf bepalen welke doelen ze stellen als ze maar impact hebben en binnen drie jaar haalbaar zijn, aldus de initiatiefnemers van Plastic Promise.

Plastic bekers en rietjes

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat: “Het is toch bizar als je ziet hoeveel plastic bekers, rietjes en voedselverpakkingen we produceren om die vervolgens maar één keer te gebruiken.”

Geen wegwerpplastic

Ze vindt het een goede zaak dat er afspraken komen om binnen drie jaar alle plastic wegwerpverpakkingen op festivals uit te bannen. “Dit is een forse stap op weg naar het uiteindelijke doel: een brede aanpak voor een toekomst zonder wegwerpplastic.”

ABInbev en Bar Le Duc

AB Inbev, Bar le Duc, Coca-Cola, Heineken, Lipton en Vrumona zijn de koplopers uit de drankenindustrie die aanwezig waren bij de lancering van Plastic Promise op 17 oktober in het De La Mar Theater in Amsterdam. 

Reageer op dit artikel