nieuws

‘Omarm het feit dat je niet alle antwoorden hebt’

Duurzaamheid & MVO

‘Omarm het feit dat je niet alle antwoorden hebt’

Transparant zijn als voedingsmiddelenindustrie betekent ook soms erkennen dat je er nog niet bent en het feit omarmen dat nog niet alle antwoorden er zijn. Dat zegt Martine Olijslagers-Kuip, Directeur Chocolade bij Nestlé over de complexiteit rondom het transparantievraagstuk. Olijslagers-Kuip spreekt op 5 april op het Food Future Event.

Volgens de Directeur Chocolade bij Nestlé kan de voedingsmiddelenindustrie op veel punten transparanter worden. “Als Nestlé werken we daar hard aan. Het zijn vaak complexe ketens. We proberen richting de consument transparant en open te communiceren. Het Nestle Cocoa Plan vind ik daarvan een goed voorbeeld. Zo hebben we onlangs het Child Labour Monitoring Report uitgebracht, waarin de volledige impact van onze activiteiten wordt gedeeld. Daarin laten we zien wat goed gaat en waar we nog kunnen verbeteren.”

Cocoa Plan

Het Nestlé Cocoa Plan, gelanceerd in 2009, staat volgens de fabrikant voor beter leven, betere landbouw en betere cacao. Nestlé omschrijft dat als “een reis waarin we het vertrouwen van mensen in onze bedrijfsketen terugverdienen, eerlijk en verantwoord zoeken naar duurzame mogelijkheden, complexiteit erkennen.”

Mens tot mens

Volgens Olijslagers-Kuip moet de industrie meer van mens tot mens communiceren, in plaats van corporate tot mens. Daar hoort ook een kwetsbare opstelling bij, zegt ze. “En dit is zeker mogelijk in de industrie. Dit door te zeggen dat we er nog niet zijn en het feit te omarmen dat we niet altijd alle antwoorden hebben. Dat betekent dat we op punten waar nog aan gewerkt moet worden, concrete, soms grote soms kleine, stappen proberen te zetten. Zoals we nu bijv laten zien met het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS). De keten is vaak heel complex waardoor we niet altijd de garantie kunnen geven dat alles altijd goed gaat. We werken met veel partijen en dus mensen samen, we raken veel communities in onze waardeketen.”

Meer informatie, programma en inschrijven

VMT organiseert het Food Future Event op 5 april in Den Bosch. Radicale transparantie is het centrale thema van het programma. Reserveer deze datum in uw agenda en schijf u snel hiervoor in.

Reageer op dit artikel