nieuws

DNV GL lanceert blockchaintoepassing My Story: meer transparantie voor consument

Duurzaamheid & MVO

DNV GL lanceert blockchaintoepassing My Story:  meer transparantie voor consument

DNV GL introduceert MY Story om de transparantie in de toeleveringsketen te vergroten. De Italiaanse wijnssector maakt hier als eerste gebruik van.

Consumenten krijgen met MyStory een inkijkje in de toeleveringsketen van bijvoorbeeld wijn. De toepassing biedt inzicht in verschillende kenmerken en productieprocessen achter het proces zodat ze een weloverwogen aankoopbeslissing kunnen maken.

Het enige dat consument doet is het scannen van een QR-code waarna hij of zij direct de volledige geschiedenis van het product: van druif tot fles te zien krijgen.

Transparantie voedselketen

“My Story biedt consumenten helderheid over producten en hun toeleveringsketen. Ze hebben directe toegang tot belangrijke productkenmerken, zoals kwaliteit, authenticiteit, herkomst, ingrediënten, water en energieverbruik, enzovoort. Alle gegevens zijn gedurende het hele transformatieproces geverifieerd door DNV GL”, vertelt Luca Crisciotti, CEO van DNV GL – Business Assurance.

Kwaliteitsborging

My Story is een kant-en-klare-blockchain gerelateerde digitale oplossing voor kwaliteitsborging in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie. Deze combineert diepgaande branche-expertise en fysieke, onafhankelijke audits met diensten om data te verzamelen en verifiëren, aldus DNV GL.

Voedingsmiddelenbedrijven en retailers kunnen hun voordeel doen met My Story. Zij krijgen meer inzicht in hun keten en kunnen daardoor bepaalde aspecten van producten verbeteren.

Wijnen in blockchain

“Detailhandelaren en merken zullen over hun producten kunnen communiceren met een verhaal waarin de commitments en belangrijke productkenmerken zijn geverifieerd door DNV GL en toegankelijk zijn voor consumenten. My Story zal geleidelijk wordenuitgebreid naar andere productcategorieën in de levensmiddelen- en drankenindustrie en naar andere branches waarin consumenteneisen bepalend zijn”, zegt Crisciotti.

Vier Italiaanse wijnproducenten zullen de eersten zijn die aan het eind van het jaar een My Story-etiket op hun flessen hebben.

Food Future Event

Ook op het Food Future Event is volop aandacht voor blockchain. Bekijk het programma en schrijft u in. 

Reageer op dit artikel