nieuws

Carrefour België heeft primeur met ‘blockchain’ voor Belchick’n

Duurzaamheid & MVO

Carrefour België heeft primeur met ‘blockchain’ voor Belchick’n

Carrefour België heeft de eerste ‘blockchain’ in de Belgische grootdistributie. De retailer gebruikt de technologie voor een gloednieuwe, volledig Belgische, perfect transparante en geïntegreerde toevoerketen voor Belchick’n kip. De keten biedt maximale garanties omtrent de kwaliteit, de kweekomstandigheden, de verzorging van de dieren en dus de traceerbaarheid van het vlees. Ook op het Food Future Event op 5 april in Den Bosch is er volop aandacht voor dit onderwerp.

Met Belchick’n wil Carrefour zich onderscheiden door de eerste perfect transparante en volledig Belgische grootschalige distributieketen op te zetten. Dat betekent dat elke stap in het productieproces van a tot z gecontroleerd wordt en dus traceerbaar is: van de leghen over het broedbedrijf, de kweek en de productie van het dierenvoeder tot het slachthuis. De klant kan dat hele traject trouwens zelf volgen door de QR-code op de verpakkingen van de producten te scannen.

De verschillende stappen

De volledige toevoerketen is in handen van drie ondernemingen die vlak bij elkaar gelegen zijn. De verschillende stappen in de toevoerketen zien er als volgt uit:

– voer voor het pluimvee

– kweek van legkippen

– productie van broedeieren

– broedbedrijf

– kweek van kippen

– slachthuis

– versnijden

– bereiding van bewerkte producten

– distributie

100 % plantaardig voer

De leghennen krijgen zuiver plantaardig voer dat geen chemische producten of nevenproducten uit de voedingsindustrie bevat. Dat resulteert in een constant kwaliteitsniveau en vlees met een betere textuur en smaak.

Volledige controle

Doordat de hele toevoerketen geïntegreerd is, heeft Carrefour België de volledige controle over alle fasen in het productieproces. Twee ondernemingen zorgen voor het voer, de kweek van leghennen, de broedruimte en de kweek van de kippen. De kwaliteitscontrole en ‑procedures worden zowel intern als door een externe onderneming verzekerd.

De bedrijven liggen vlak bij elkaar, met een minimale koolstofvoetafdruk en ecologische voetafdruk als resultaat. Bovendien vergt de bereiding van het voer weinig energie. Nevenproducten worden hergebruikt als meststoffen, gefermenteerd of gerecycleerd tot plastic en karton. Carrefour België ziet erop toe dat zijn partners deze producten een tweede leven geven.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel