artikel

‘Natuurlijke coating op groente en fruit vermindert voedselverspilling’

Duurzaamheid & MVO

‘Natuurlijke coating op groente en fruit vermindert voedselverspilling’

Het aanbrengen van een speciale coating op groente en fruit kan deze weken langer houdbaar maken en eetrijp houden. Het gaat om een nieuwe techniek die de verswereld en het debat rond voedselverspilling en verpakkingen fundamenteel kan veranderen. In Nederland heeft Nature’s Pride de primeur. Ook voor The Greenery zou een coating een oplossing kunnen bieden. Is dit echt het beloofde wondermiddel? Dit artikel is verschenen in VMT 9.

Het verkopen van eetrijp fruit is een grote trend. Om eetrijp fruit precies op het juiste moment in het schap te hebben, is een delicaat spel van timing en planning. Nature’s Pride heeft zich daarin gespecialiseerd. Avocado’s en mango’s beslaan op dit moment het grootste deel van de omzet van de groothandel in groente en fruit. In Nederland eten we gemiddeld twee tot drie avocado’s per jaar, weet kwaliteitsmanager Dave Dekker. Consumenten vinden het vaak lastig om avocado’s te kopen vanwege de beperkte houdbaarheid. “Als je ze eetrijp koopt, moet je ze snel eten anders zijn ze overrijp. Als je ze onrijp koopt moet je goed opletten wanneer ze wel rijp zijn, want dat kan snel gaan”, vertelt Dekker. Dat spel van de juiste rijpheid kan voor de consument een stuk eenvoudiger worden als Nature’s Pride vanaf september haar avocado’s gaat behandelen met Apeel. Dit is een coating die op de schil van groente en fruit wordt aangebracht om de houdbaarheid van het product aanzienlijk te verlengen.

Plantaardig restafval

Dekker legt uit wat Apeel precies is: “Het is een natuurlijke coating die wordt gemaakt van plantaardig restafval. Bijvoorbeeld bladeren en stengels die overblijven na het oogsten, waar de vetstoffen worden uitgehaald. Het eindproduct is een poeder. Dit poeder wordt vervolgens door de gebruiker gemengd met water waardoor er een magere, melkachtige substantie ontstaat. Dit is de Apeel-coating die op de groente en het fruit wordt aangebracht om het verouderingsproces te vertragen.” Dekker legt uit hoe dit precies werkt: “De coating sluit het product vanaf de buitenkant af. Het product kan nog wel ademen, maar het vochtverlies wordt tegengegaan. Daardoor wordt ook het verouderingsproces uitgesteld. Door het gebruik van de coating krijgen schimmels dus geen kans en zullen de producten minder snel bederven.”


Met Apeel wordt transport duurzamer.


Duurzamer transporteren

Door het gebruik van Apeel wordt de houdbaarheid van de producten flink verlengd. Maar wat is nu de daadwerkelijke impact daarvan? Dekker: “Door het coaten zijn de producten zowel in de supermarkt als bij de consumenten thuis langer houdbaar. Daardoor zullen supermarkten én consumenten minder producten weggooien omdat deze minder snel bederven. Het gebruik van Apeel heeft dus een grote impact op het verminderen van voedselverspilling in de gehele keten.” Op termijn zou het gebruik van de nieuwe techniek ook kunnen leiden tot het duurzamer transporteren van producten. Dekker legt uit waarom: “Groene asperges worden bijvoorbeeld het hele jaar ingevlogen vanuit Peru. Dat heeft een behoorlijke impact op het milieu. Als je de asperges in het land van herkomst coat met Apeel, verleng je de houdbaarheid voor én tijdens het transport. Dan kunnen de asperges per boot vervoerd worden in plaats van per vliegtuig. Dat zorgt voor veel minder uitstoot en dus een lagere CO2 -footprint.”

Verpakkingen

Een van de uiteindelijke doelen van Nature’s Pride is om zo min mogelijk plastic verpakkingen te gebruiken. Volgens Dekker kan Apeel hier zeker een rol in spelen. “Door Apeel te gebruiken kun je producten zonder verpakking in de schappen leggen, zonder dat het product direct veroudert. De techniek kan dus veel betekenen voor de voedingsindustrie en het verpakken van groente en fruit. Alles wat nu in plastic verpakt zit, kan wellicht op langere termijn door Apeel vervangen worden”, zegt Dekker hoopvol. Het lastige daarbij is echter dat verpakkingen ook een belangrijk marketingmiddel zijn. Dan zou de hele manier van communiceren voor agf (aardappelen, groente en fruit, red.) aangepast moeten worden. “Er kunnen bijvoorbeeld schermen worden opgehangen in supermarkten waarop de leverancier, de producent, de teler, het land van herkomst en de prijs te zien zijn. Ook de eventuele bewaar- en bereidingswijze kan hier vermeld worden. Dit is echter wel een hele grote ommekeer in de manier van branding van ons huidige assortiment en de communicatie daaromheen”, stelt Dekker.


Nature’s Pride

Nature’s Pride werd in 2003 opgericht. Inmiddels heeft het bedrijf 500 fte. Nature’s Pride is marktleider op het gebied van het rijpen van mango’s en avocado’s. Naast deze twee producten koopt het bedrijf 230 andere producten in. Nature’s Pride heeft 407 leveranciers verdeeld over 59 landen. Het bedrijf levert ongeveer de helft van haar producten onder private label en de helft onder eigen merk (Eat Me). In 2018 kocht Nature’s Pride 132,3 miljoen kg groente en fruit in.


Pilot retail

Nature’s Pride test Apeel nu een aantal maanden op kleine schaal op avocado’s. “Daarbij worden producten met de hand gecoat en vervolgens getest”, legt Dekker uit. In oktober start Nature’s Pride een grote pilot: “Eind september wordt de apparatuur van Apeel geïnstalleerd. Vanaf oktober gaan we een pilot doen met enkele grote retailklanten. De producten die behandeld zijn met de coating krijgen een stickertje waar ‘Apeel’ op staat. Daardoor weet ook de consument welke producten behandeld zijn. Of ze met Apeel behandelde producten willen of niet: onze klanten kunnen altijd zelf die keuze maken. De onbehandelde producten blijven in het assortiment.”


Behandelde producten krijgen een sticker.


Wetgeving

In de Verenigde Staten wordt Apeel inmiddels al zo’n drie jaar succesvol gebruikt door leveranciers. In Europa moest eerst gewacht worden op toestemming van de Europese Commissie. Voor elk product waarvoor Nature’s Pride Apeel wil gebruiken moet individueel goedkeuring worden aangevraagd. Inmiddels is er – na ongeveer twee jaar – een officieel akkoord voor het gebruik van Apeel op avocado’s.

E471

De Europese Unie heeft bij de goedkeuring van Apeel vastgesteld dat het een E-nummer krijgt: E471. Dit E-nummer staat voor mono- en diglyceriden, oftewel vetten. Op dit moment worden er nog niet veel E-nummers gebruikt binnen de agf-industrie, waardoor er in deze branche nog geen E-nummerdiscussie is geweest. Komt die er nu wel? “Dit valt of staat met een goede uitleg vanuit ons en de retail. Bij agf hoeven E-nummers slechts op de doos vermeld te worden (mits onverpakt), niet op individuele producten. Dit is dus best wel een grijs gebied in de agf-branche”, legt Dekker uit. “We kunnen twee dingen doen: of actief benadrukken dat er een E-nummer op de avocado’s zit en vertellen dat het een natuurlijke stof is. Of we communiceren niets en wachten tot er vragen komen over het gebruik van het E-nummer en zorgen ervoor dat we dan een duidelijke én juiste uitleg kunnen geven”, zegt Dekker.


Voor- en nadelen van Apeel

Waarom wel:

– Langere houdbaarheid van groente en fruit.

– Vermindering van voedselverspilling.

– Mogelijke vermindering van plastic verpakkingen.

– Natuurlijk imago en een goed verhaal richting consument.

Waarom niet:

– Alleenrecht voor Nature’s Pride van vijf jaar.

– Mogelijke E-nummerdiscussie in de agf-branche.

– Nog niet zeker of het wel op alle producten werkt.

– Niet zeker of al aanwezige schimmels afsterven of verder uitgroeien.


Reactie industrie

Vanuit de voedingsmiddelenbranche klinken geluiden dat Apeel zich nog in een te vroeg stadium bevindt om er iets over te kunnen zeggen. “Apeel is in de Verenigde Staten al drie jaar actief. Toch is dat voor een nieuwe ontwikkeling natuurlijk relatief kort: wij zien dat nog als een beginfase. Daarom willen wij eerst zien hoe Apeel zich – ook in Europa – ontwikkelt”, zegt Pauline van den Brandhof, woordvoeder van Albert Heijn. Sjoerd de Jong, communicatiemedewerker bij Smeding Groenten en Fruit, geeft aan dat voedselverspilling iets is waarmee het bedrijf zich dagelijks bezighoudt. Maar een mening over de coating kan De Jong nog niet geven: “Daarvoor weten wij er te weinig over.”

The Greenery

Ook groente- en fruitbedrijf The Greenery is actief bezig met oplossingen voor de grote vraagstukken rondom voedselverspilling en plastic. Voor deze partij zou coating een oplossing kunnen bieden. Pieter Hogeveen, manager innovatie bij The Greenery, vertelt: “Het is lastig om aan de consument te communiceren wat het nut en voordeel van plastic is. Het kan bijvoorbeeld de houdbaarheid van producten aanzienlijk verlengen, wat voedselverspilling tegengaat. Natuurlijk kijken wij ook naar wat de meest duurzame verpakking is en dat is niet altijd papier. Al lijkt dat voor de consument vaak wel zo.”

Desondanks worden retailklanten van The Greenery steeds vaker door consumenten bekritiseerd op plastic verpakkingen. “Daarom zijn wij ook bezig met het testen van een coating van natuurlijke reststromen. Wij werken hiervoor samen met enkele startups.” Welke dat zijn, wil hij nog niet kwijt. Het gebruiken van een coating lijkt de perfecte oplossing om voedselverspilling en plastic verpakkingen te verminderen, maar heeft volgens Hogeveen ook zeker nog kanttekeningen. “Zacht fruit is bijvoorbeeld niet gemakkelijk te coaten. Daarbij moet gezocht worden naar andere oplossingen om de houdbaarheid te verlengen. Hierbij kijken we naar de mogelijkheden om de substantie aan te brengen in het matje dat onderin de bakjes ligt. of dat het mogelijk is om de substantie via een sticker aan te brengen.”

Genoemde ontwikkelingen zijn echter nog wel in de testfase. “We hopen volgend jaar te kunnen starten met de eerste producten. Het is daarbij nog wel de vraag wat de wetgeving doet. We willen daarnaast ook consumentenonderzoek doen in samenwerking met de retailers. Wij willen op voorhand weten hoe de consument hierover denkt voordat we het op de markt introduceren.”

Reageer op dit artikel