nieuws

Zoete aardappel wint wereldwijd aan populariteit in de voedingsmiddelenindustrie

Algemeen

Zoete aardappel wint wereldwijd aan populariteit in de voedingsmiddelenindustrie

Voedingsmiddelenbedrijven grijpen in groeiende mate naar de zoete aardappel als ingrediënt. Consumenten zien de groente als gezonder dan reguliere aardappel, waardoor het als babyvoedingsingrediënt zeer populair is.

In de periode van 2015 tot 2018 nam aantal nieuwe producten met zoete aardappel (bataat, Ipomoea batatas) als ingrediënt met 21 procent toe. Vooral in babyvoeding is de bataat populair. Veertien procent van de 21 procent nieuwe zoete aardappelproducten in 2015-2018 waren babyvoedingsproducten.

Clean label

Gebak en zoetwaren, kant-en-klaarmaaltijden, snacks op knolbasis en gummi-snoepjes ondergingen tussen 2015 en 2018 ook een samengestelde jaarlijkse groei van 25 procent of meer.

“Zoetwaren zoals gummi-gerelateerde snoepjes lijken een vreemde plek voor zoete aardappel, maar dat is een indicatie van hoe zoete aardappel wordt omarmd als een natuurlijke, ‘clean label’-kleurstof voor levensmiddelen”, zegt Tom Vierhile van Innova Market Insights.

Kleuralternatieven

“Zoete aardappel wordt steeds meer gebruikt als basisingrediënt voor natuurlijke rode kleuralternatieven voor karmijn, een kleurstof die is afgeleid van insecten”, aldus Vierhile.

“Voedselproducenten die karmijn gebruiken kunnen hun producten niet bestempelen als ‘veganistisch’, een steeds aantrekkelijkere aanduiding voor consumenten die dierlijke producten in de voeding willen verminderen of elimineren. Dit helpt zoete aardappel om grip te krijgen op voedingsingrediënten zoals voedselkleurstoffen.”

Consumentengedrag

De groeiende populariteit van de zoete aardappel in voedingsmiddelen weerspiegelt veranderend consumentengedrag. Steeds meer mensen verruilen producten voor gezondere alternatieven.

Bataat bevat beduidend meer vitamine A en C dan reguliere aardappelen. Bovendien is de groente rijk aan beta-caroteen en heeft het meer vezels. De glycemische index van zoete aardappel is lager dan die van de witte aardappel.

Producten als Häagen-Dazs Mini Cup Sweet Potato Tart Ice Cream en Lotte Custard Cake with Sweet Potato Cream Filling doen het dan ook goed op de markt. Vooral in Japan en Zuid-Korea zijn consumenten er zeer van gecharmeerd.

Reageer op dit artikel