nieuws

‘Zuivelbedrijven die inhaken op laatste trends behalen betere resultaten’

Algemeen

‘Zuivelbedrijven die inhaken op laatste trends behalen betere resultaten’

Zuivelbedrijven die zich op de laatste trends richten, zoals suikerreductie en een hoger eiwitgehalte, verdienen meer geld dan ondernemingen die dit niet doen. Kijk ook naar minder voor de hand liggende ontwikkelingen want ook die leveren betere resultaten op. Wat zijn de acht grootste trends in de zuivelindustrie van dit moment?

Dit zegt Julian Mellentin in 8 Key Trends in Dairy Nutrition 2019: Strategies and case studies. Dit is een geschreven als een praktische gids. Leidinggevenden in de zuivelindustrie kunnen het gebruiken als hulp bij strategieplanning en productontwikkeling.

Mellentin is expert op het gebied van levensmiddelen, voeding en gezondheid. Hij is directeur van New Nutrition Business, een bedrijf dat successen en falen in de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie analyseert.

Zuiveltrends 2019

Key Trends in Dairy Nutrition

De trends in de zuivelindustrie voor 2019 houden met name verband met gezondheid en duurzaamheid: 1) Eiwitten, 2) Spijsverteringsgezondheid, 4) Authenticiteit, 6) Veranderingen in suikerbeschouwing, 7) Plantaardig voedsel, en 8) Vetten.

Ook blijkt het belangrijk voor consumenten om gemakkelijk aan hun voedingsmiddelen te komen (trend 3) en om af en toe te kunnen genieten (trend 5). Bovendien vinden consumenten het fijn om producten te kopen die voldoen aan meerdere trends.

Halo Top

De ijsproducten van Halo Top bevatten bijvoorbeeld minder suiker, maar ook meer proteïne. Dit haakt in op twee trends, wat Halo Top zeer succesvol maakt.

Bovendien geeft Mellentin aan dat bedrijven ook naar kleine trends moeten kijken. Trends die op het eerste gezicht “maf en raar” lijken, kunnen uitgroeien tot normale en dagelijkse dingen.

De Australische spijsverteringsbevorderende A2 melk werd in 2004 gelanceerd. Toentertijd werd deze gezien als “maf en raar”, maar Mellentin geeft aan dat A2 nu ’s werelds meest winstgevende zuivelbedrijf is.

Trendgerichte producten

“De sleutel tot succes in zuivelproducten is dat je naast je volumekant nieuwe producten moet koesteren die trendgericht zijn. Misschien in een kleiner volume, maar meestal met hogere marge,” zegt Mellentin.

“Als de trends tegen je zijn, is het beter om de nieuwe realiteit te erkennen en er aan mee te werken dan te wensen dat het niet zo was, of om jezelf te vertellen dat de consument terug zal komen naar jouw manier van denken. Tegen de krachtige vrije markt is weerstand nutteloos.”

Reageer op dit artikel