nieuws

Questionmark start initiatief over radicale ketentransparantie: ‘Transparant over Duurzaamheid’

Algemeen

Questionmark start initiatief over radicale ketentransparantie: ‘Transparant over Duurzaamheid’

Questionmark geeft voedingsmiddelenproducenten de mogelijkheid om transparant te zijn over relevante ketenkwesties. Radicale transparantie moet de ketenverduurzaming inzichtelijk maken voor de consument. Op het Food Future Event op 9 april geeft Questionmark een workshop over dit onderwerp.

Dertien bedrijven deden mee met het pilotprogramma Transparant over Duurzaamheid van Questionmark. Zij gaven informatie over bepaalde opvallende duurzaamheids- en gezondheidsaspecten in hun keten.

De pilot is inmiddels afgesloten. Bedrijven kunnen nu deelnemen door zich op te geven voor ‘Transparant over Duurzaamheid.’

Verstegen en ArlaVerstegen beschrijft bijvoorbeeld maatregelen die het bedrijf in zijn keten van  gemalen witte peper. Zo ondersteunt het bedrijf bijvoorbeeld kleinschalige specerijenboeren door te investeren in voedselbossen. In de verwerkings-, verpakkings- en distributiefase van de keten doet Verstegen nog niets aan verduurzaming

Ook Arla Lactofree geeft veel informatie over zijn producten. De boeren houden bij de inkoop van veevoer bijvoorbeeld rekening met de risico’s op ontbossing. Bovendien heeft honderd procent van hun melkveehouderijen een controleerbaar meststoffenbeleid, door middel van het Dairy Sustainability Framework.

Duurzaamheidsaanpak

Verder is er ook uitgebreide informatie te vinden van halfvolle melk van Campina, biologische ananas van Nature & More, snackkomkommers van Tommies, Makreelfilets naturel van John West, Hoeksche Chips Zeezout, Oerhollandsche Ketchup van Oliehoorn en Onoff Spices Sambal Oelek.

De duurzaamheidsaanpak van Beemsterkaas 48+ oud plakken van Beemster, Nespresso, sambal van Inproba en De Kleinste Soepfabriek zal ook verschijnen op de website van Questionmark.

Nature & More (een merk van Eosta), Verstegen Spices & Sauces, Hoeksche Chips, Oliehoorn en Onoff Spices geven ook informatie over de ambitie, uitdagingen en prestatie op duurzaamheids- en gezondheidsgebied. Hoeksche Chips geeft bijvoorbeeld aan dat het bedrijf ernaar streeft om voor 2024 een aardappelsnack te ontwikkelen met een laag vetgehalte.

The Sustainability Consortium (TSC)

Het ketentransparantieprogramma van Questionmark is het resultaat van een samenwerkingsproject van Questionmark met TSC, een wereldwijde organisatie die meer duurzame consumentengoederen op de markt wil hebben. De Universiteit van Wageningen werkt hier onder andere aan mee.

Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark, zegt: “Na twee jaar ontwikkelen zijn de eerste resultaten een feit. Een belangrijke eerste stap naar volledige en onafhankelijke duurzaamheidsinformatie voor consumenten.

Naarmate meer en meer bedrijven ketenduurzaamheidsinformatie via deze weg vrijgeven, kan deze nieuwe standaard voor transparantie en duurzaamheid groeien.

Food Future Event

Charlotte Linnebank leidt op het Food Future Event op 9 april samen met Orfirah Hogeman-Helstone (business developer bij QM intelligence) een workshop over de communicatie omtrent duurzaamheid.

Bekijk het complete programma  van het Food Future Event op 9 april in het NBC in Nieuwegein hier of schrijf u via deze link direct in.

Reageer op dit artikel