nieuws

Jumbo zet in op verbetering mensenrechten in toeleveringsketen

Algemeen

Jumbo zet in op verbetering mensenrechten in toeleveringsketen

Jumbo snapt dat het kan bijdragen aan een wereld die de mensenrechten naleeft. Minstens drie keer per jaar gaat Jumbo onderzoeken hoe haar leveranciers in ontwikkelingslanden met mensenrechten omgaan.

Met name het eerlijk behandelen van vrouwen en de werknemerslonen in bedrijven die aan het begin staan van de toeleveringsketen zijn hierbij van belang.

Dit blijkt uit het mensenrechtenbeleid van supermarktketen Jumbo. Ook gaat Jumbo voor het einde van 2019 een wereldkaart publiceren.

De kaart zal mensenrechtenproblemen in landen waar huismerkproducten en ingrediënten vandaan komen, inzichtelijk maken voor consumenten.

Due diligence

Jumbo implementeert het beleid in haar zorgvuldigheidseisen om zo de voortgang te kunnen monitoren en plannen eventueel bij te stellen. Resultaten zullen medio 2019 op jumboraportage.com komen te staan.

De zorgvuldigheidseisen voor het aan- en verkopen van duurzame en eerlijke voedingsmiddelen beschrijft Jumbo in zijn due diligence-proces. Dit proces bestaat uit zes stappen:

  1. borg verantwoord ketenbeleid in bedrijfsvoering, toeleveringsketens en relatiemanagement;
  2. identificeer en beoordeel potentiële en daadwerkelijke negatieve gevolgen voor mens en milieu;
  3. integreer en neem actie om negatieve gevolgen te stoppen, voorkomen of ondervangen;
  4. monitor implementatie en resultaten;
  5. communiceer naar stakeholders en rapporteer over acties die Jumbo heeft ondernomen;
  6. voorzie in of werk samen op klachtenmechanisme en herstel indien nodig.

In de derde stap geeft Jumbo bijvoorbeeld aan voornemens te zijn om voor het einde van 2020 actief lid te worden van minimaal drie multi-stakeholder arbeidsrechteninitiatieven.

Behind the Barcodes

Het mensenrechtenbeleid van Jumbo lijkt gerelateerd aan de ‘Behind the Barcodes‘-campagne van Oxfam Novib. De campagne voor uitbuitingsvrije boodschappen begon in juni 2018.

Hiertoe onderzocht Oxfam Novib transparantie en verantwoording, en rechten van arbeiders, boeren en vrouwen. Dit leverde Jumbo de laatste plaats op een ranglijst met Plus (11%), Albert Heijn (5%), Lidl (5%) en Aldi (1%). Jumbo scoorde nul procent.

Reageer op dit artikel