nieuws

Promovenda: ‘Voedselverspilling bestrijden door focus op imperfecte producten’

Algemeen

Promovenda: ‘Voedselverspilling bestrijden door focus op imperfecte producten’

Drs. Anna de Visser – Amundson gaat onderzoek doen naar de beste manieren om consumenten aan de imperfecte producten te krijgen. Zij wil hiermee voedselverspilling verminderen.

De Visser – Amundson, senior lecturer en marketing research fellow bij Hotelschool The Hague, ontvangt hiervoor de NWO Promotiebeurs voor Leraren voor haar onderzoek From Waste to Taste. Haar doctoraatsonderzoek vervolgt eerder gedane onderzoeken over gedrag en voedselverspilling. Uiteindelijk draagt haar onderzoek bij aan een completer beeld van voedselcirculariteit in de vakliteratuur.

From Waste to Taste

In haar onderzoeksvoorstel beschrijft De Visser – Amundson dat haar doel is om voedselverspilling te bestrijden door middel van geredde producten. Dit zijn producten die normaliter worden weggegooid vanwege imperfecties bijvoorbeeld.

Het onderzoek concentreert zich op hoe voedingsmiddelenbedrijven en horeca kunnen profiteren van de maatschappelijk verantwoorde drang van consumenten en hoe klanten hun aversie jegens imperfecte producten kunnen overwinnen.

Het doctoraatsonderzoek zal vier tot vijf jaar duren. Met behulp van veldstudies en online experimenten zal De Visser – Amundson in drie projecten in kaart brengen wat de beste manier is om om consumenten geredde producten te laten kopen.

Presenteren van voedsel

Het eerste project zoekt naar een weg om ongunstige gevoelens voor gered voedsel, zoals walging, zoveel mogelijk uit te sluiten.

Het tweede project zet het eerste voort door uit te zoeken hoe de visuele voedselpresentatie de vermarkting van gered voedsel kan beïnvloeden. Bijvoorbeeld: helpt het plaatsen van een appeltaart naast imperfecte appels, de verkoop van de imperfecte appels?

Milieuaspecten

Tot slot breidt het derde project de eerste twee verder uit door te focussen op hoe externe factoren consumenten kunnen overtuigen producten te kopen. Heeft een verminderd waterverbruik, bijvoorbeeld, genoeg overtuigingskracht om de consument de imperfecte appels te laten kopen?

Voedselverspilling

De Visser – Amundson geeft aan: “Een mooie, perfect ronde groene appel is bijvoorbeeld verleidelijker dan een vervormde, minder fraaie appel. Hoewel de smaak precies hetzelfde is. Doordat consumenten gaan voor het uiterlijk worden de onvolmaakte appels vaak (onterecht) weggegooid.”

“Op de Hotelschool gaan we bewust om met eten, onder meer in onze restaurants. Zo maken we bijvoorbeeld tomatensoep van tomaten die normaliter weggegooid zouden worden”, zegt De Visser – Amundson.

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

“Ik hoop dat niet alleen consumenten, maar ook voedselbedrijven, brancheorganisaties, en overheidsinstanties (onder andere het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) met de uitkomsten van het onderzoek hun voordeel kunnen doen”, aldus De Visser – Amundson.

Reageer op dit artikel