nieuws

COV zet vraagtekens bij Nationale Week Zonder Vlees

Algemeen

COV zet vraagtekens bij Nationale Week Zonder Vlees

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) geeft te kennen dat zij in de Nationale Week Zonder Vlees vooral een marketingactie zien. Vooral plantaardige producten hebben veel profijt van de promotie gedurende deze week. Initiatiefnemer Isabel Boerdam reageert dat ze Nederland niet vraagt om nooit meer vlees te eten. “Wij stimuleren alleen een gezondere vleesbalans. De gemiddelde Nederlander eet te veel vlees.”

De COV geeft aan dat zij begrijpt dat mensen bezorgd zijn over de beschikbaarheid van grondstoffen, dierenwelzijn en het milieu. Zij stelt echter dat er genoeg activiteiten zijn die van minder belang zijn voor een mens en meer schade aanrichten.

Als voorbeeld voor dergelijke activiteiten geeft de COV wereldwijde vliegvakanties. Deze zijn niet meteen nuttig en schaden het milieu. De COV stelt dat het makkelijker is om vlees in een kwaad daglicht te stellen dan vliegen.

Beter Leven

De COV zegt ook dat ze een steentje bijdraagt aan de verduurzaming van de vleesindustrie. Ze draagt het Varken van Morgen, Beter Leven en het biologische segment aan als standaarden voor duurzaamheidszorg in de vleesindustrie gedurende het hele jaar.

Bovendien lijkt het voor de COV alsof bedrijven de maatschappelijke en duurzame aspecten van de Nationale Week Zonder Vlees alleen gebruiken  voor marketingdoeleinden.

Nationale Week Zonder Vlees

De tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees loopt van 11 tot en met 17 maart 2019. De deelnemers eten een week lang geen vlees.

De organisatie van de Week Zonder Vlees wil hiermee een flexitarisch dieet promoten. Isabel Boerdam, voorzitter van de Stichting Nationale Week Zonder Vlees, zegt: “Wij vragen Nederland niet om nooit meer vlees te eten, wij stimuleren alleen een gezondere vleesbalans. De gemiddelde Nederlander eet te veel vlees, dit wordt ook bevestigd door de consumptiecijfers van het Voedingscentrum.”

Betere balans

Op de bewering van de COV dat mensen de gezondheid van vlees niet meer (willen) zien, zegt Boerdam: “Als mensen vlees afwisselen met vegetarische gerechten, zal dat alleen maar gezonder zijn dan de huidige overmatige vleesconsumptie. Wij drukken de gezondheid dus zeker niet weg, maar stimuleren die juist in een betere balans.”

“Daarnaast is de Nationale Week Zonder Vlees een stichting, dus zeker geen commercieel initiatief. Wij zijn juist heel blij dat de Week Zonder Vlees ondersteund wordt door zoveel partners uit de voedingsindustrie, dankzij hen bereiken we Nederland in de breedte en zij bieden ook de producten en recepten die nodig zijn om de Nederlandse consument bij deze gedragsverandering te helpen,” aldus Boerdam.

Groter dan vorig jaar

De week is van start gegaan met ruim 50.000 deelnemers. Daarnaast doen 531 restaurants mee met een speciaal vegetarisch aanbod, 967 bedrijven besteden er aandacht aan in de bedrijfskantine, 132 scholen maken gebruik van het speciaal ontwikkelde lespakket, 209 pompstations bieden een vegetarische snack aan langs de snelweg, en twaalf gemeenten en twee provincies dragen de campagne een warm hart toe. Volgens de stichting is dit een significante groei ten opzichte van de eerste editie vorig jaar.

Reageer op dit artikel