nieuws

Nestlé past smaak KitKat Green Tea Matcha aan op Europese markt

Algemeen

Nestlé past smaak KitKat Green Tea Matcha aan op Europese markt

Nestlé komt wederom met een nieuwe uitvoering van de KitKat. De KitKat Green Tea Matcha is op veler verzoek naar Nederland gehaald. VMT sprak met Noor Rekmans, Group Brand Manager bij Marketing Confectionary Nestlé Nederland.

In 2004 werd deze KitKat al geïntroduceerd in Japan. Vijftien jaar later komt hij aan in Nederland en Europa. Zit er verschil in de Japanse receptuur en de Europese?

“Ja, die uit Japan is veel sterker. En we hebben nu wel naar een mix gezocht voor de Europese markt, omdat anders mensen toch te snel afhaken. Dus we hebben voor een iets subtielere variant gekozen.”

In Japan hebben ze drie varianten, variërend in zoetheidsgraad. Hebben jullie daar één van gekozen voor de Europese markt?

“We hebben niet de zoetste Japanse versie gekozen, deze variant zit er een beetje tussenin. Je hebt een hele zoete daar. Het verschilt ook nog of je in Japan bent of in Maleisië, die hebben allemaal andere recepturen. Dus je hebt een hele zoete en een hele sterke, en we zijn daar een beetje tussenin gaan zitten.”

Wat voor soort onderzoek moest er nog gebeuren om het product te ontwikkelen voor de Europese markt?

“We hebben verschillende trials gedaan. We hebben verscheidene recepturen geprobeerd om te kijken wat het beste zou passen in Nederland en Europa. Andere landen gaan ook lanceren, maar wij zijn wel echt één van de eersten. Ik denk dat Nederland hier klaar voor is. In sommige landen zijn de mensen nog een beetje sceptisch over matcha, maar wij in Nederland zijn toch vaak voorlopers. Ook als je kijkt naar duurzaamheid.”

Hoe wordt duurzaamheid doorgevoerd in deze KitKat?

“De palmolie is, net als in alle andere KitKatproducten, RSPO-gecertificeerd. Sinds 2018 werken we samen met Starling, een op satellieten gebaseerde service. Dit doen we om honderd procent van onze wereldwijde palmoliebevoorradingsketen te monitoren. Starling, ontwikkeld door Airbus en The Forest Trust, is een wereldwijd verificatiesysteem dat aantoont dat er in de gehele toeleveringsketen geen ontbossing plaatsvindt.”

Rekmans: “De cacao die wordt gebruikt in deze KitKat wordt ingekocht door ons Nestlé cacaoplan, waarmee de kwaliteit van de cacao wordt gegarandeerd. De karité-olie en matchapoeder zijn niet gecertificeerd. De matcha komt wel echt uit Japan en China. Het is matcha van goede kwaliteit.”

Reageer op dit artikel