nieuws

Aangescherpte regels voor kinderidolen op voedingsverpakkingen

Algemeen

Aangescherpte regels voor kinderidolen op voedingsverpakkingen

Het gebruik van kinderidolen op voedselverpakkingen wordt per 1 februari beperkter, zo staat in de Reclamecode Voedingsmiddelen.

Binnen zeventien maanden mogen idolen voor kinderen van nul tot zeven jaar niet meer worden afgebeeld op verpakkingsmateriaal en Point of Sale (POS) materialen, aldus de Reclamecode Voedingsmiddelen.

Hetzelfde geldt voor kinderidolen voor de leeftijdscategorie van zeven tot dertien jaar, tenzij het product voldoet aan bepaalde voedingskundige criteria. Dit gebeurt in navolging van de afspraak die is opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord. Eerdere maatregelen zagen al een beperkt gebruik van kinderfiguren in reclame op televisie en in print.

Als voorbeelden van kinderidolen voor de leeftijdscategorie nul tot zeven jaar, noemt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) Simba en Minions.

Reageer op dit artikel