nieuws

Student-ondernemer maakt drankje om aandacht te vragen voor bijen

Algemeen

Student-ondernemer maakt drankje om aandacht te vragen voor bijen

Een nieuwe variant van een eeuwenoud drankje. Dat is wat student-ondernemer van het jaar Fabian Lindner produceert met zijn startup Zzinga. Het drankje is een nieuw duurzaam product. En Lindner heeft veel ambitie. “We beginnen in Nederland en dan willen we uitbreiden richting de rest van Europa”

VMT sprak met Fabian Lindner over zijn startup.

Hoe ben je het op het idee gekomen?

“In Italië ontwikkelde ik mijn eerste honingwijn. Nadat ik er achter ben gekomen dat een studie in Wageningen mij hierbij verder kon helpen ben ik hier voor gegaan. Hier kan ik mijn startup combineren met een opleiding tot ondernemer. Ik studeer nu Marketing & Economics. Bij StartLife op de Campus krijg ik alle gelegenheid en ondersteuning om mijn bedrijf Zzinga te ontwikkelen.”

Waarom een variant op honingwijn?

“Ik wil met mijn product mensen bewust maken van bijensterfte. Bijen worden op dit moment namelijk met uitsterven bedreigd in Nederland. Eigenlijk is de honingwijn een soort uithangbord voor de boodschap die we willen delen.”

Hoe omschrijf je je product?

“Zzinga is een bruisend drankje met 4% alcohol, het heeft een lichte smaak van honing en heeft iets bitters en iets zoets in de afdronk.”

Waar wil je heen met je bedrijf/product?

“We willen het aanbieden via de horeca, in winkels en op festivals. We beginnen in Nederland, maar het streven is om heel Europa te veroveren. Daarbij willen we niet alleen het drankje verkopen, maar het hele verhaal over het belang van bijen vertellen. In Wageningen is het al te koop geweest bij Café Loburg en wordt het aan het einde van maart geïntroduceerd bij Woudenberg. Daar willen we komend jaar mee doorgaan.”

“Ook willen we restaurants bereiken waar een doelgroep komt die open staat voor nieuwe dingen.”

Ga je op den duur meerdere drankjes ontwikkelen?

“Voor nu is het alleen de honingwijn. Op de achtergrond zijn we al wel aan het nadenken over een volgende stap. Wat deze is kunnen we nog niet precies zeggen. Wel kunnen we bekend maken dat het om een non-alcoholische versie zal gaan.”

Student ondernemer van het jaar worden, wat betekende dat voor je?

“Het was voornamelijk fijn om erkenning te krijgen voor iets wat je doet. Ik ben al een lange tijd bezig met het drankje en dat je dan gezien wordt, is fijn. Ook kwam er veel aandacht van lokaal nieuws door de benoeming wat weer goed is voor de publiciteit.”

Ook mag Lindner door de prijs naar China om daar het product te presenteren.

“In China hoop ik veel in contact te komen met internationale ondernemers, het is natuurlijk leuk dat deze kans zich voor doet.”

 

Tot slot, het festivalseizoen komt er weer aan. Je hebt aangegeven dat je ook op festivals wil verkopen. Krijg je veel aanvraag?

“Wij zijn als bedrijf aangesloten bij Innofest. Innofest helpt startups om zijn of haar producten aan te bieden op festivals. Het drankje zal aangeboden worden op een festival genaamd Here comes the summer in Vlieland. Dit festival is een wat kleiner festival (1500 bezoekers). Hier zullen we kijken hoe het drankje valt bij publiek. We zien het als een soort trial. Op het moment dat het aanslaat, bieden we het drankje ook aan tijdens Into the great wide open. Dit festival, wat ook in Vlieland wordt gehouden, is een stuk groter (6000 bezoekers). Ook zijn we bezig met 5 mei-festival in Wageningen. Hier is echter nog geen duidelijkheid over.”

Meer informatie over Zzinga

 

Reageer op dit artikel