nieuws

Questionmark: tomatensoep in de supermarkt gezonder dan voorheen

Algemeen

Questionmark: tomatensoep in de supermarkt gezonder dan voorheen

Het aanbod van tomatensoep op de Nederlandse markt is gezonder en duurzamer in vergelijking met 2017. Dat zegt onderzoeksbureau Questionmark, dat voor de tweede keer tomatensoep onderzocht op de aanwezigheid van zout, suiker en een duurzaamheid .

De organisatie vergeleek de etiketinformatie van een selectie producten uit het assortiment van Albert Heijn, Ekoplaza, Jan Linders, Jumbo, Lidl en Plus.

Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna 40% van de tomatensoepen uit de Nederlandse supermarkt minder zout en suiker bevatten dan in 2017. Het zoutgehalte in de soepen is gedaald met zo’n 8% in vergelijking met 2017. Verder is er ook een stijging in producten met een duurzaamheidskeurmerk, van 13 naar 26.

Beste soep uit de test

Kleinstesoepfabriek komt voor het 2e jaar op rij als beste uit de test. De hekkensluiter van 2017, Soepproducent Struik, kondigde toen aan de tomatensoep te verbeteren. Het bedrijf eindigde dit jaar op de 21e plek van de 35 soepen in de Tomatensoepwijzer. Struik geeft als reactie aan vorig jaar het receptuur veranderd te hebben ‘waarbij deze nu geen toegevoegde suikers meer bevat en extra veel groenten.’

Soepsluiter uit de test

Onderaan eindigt dit jaar de soep van California met het meeste zout en suiker. De brancheorganisatie voor supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), geeft aan dat de soepen die volgens het etiket niet aan het Akkoord Verbetering productsamenstelling voldoen dat zonder afronding wel doen. De 0,88 gram zout die op het etiket van California staat is afgerond van 0,875.

Opvallende resultaten

Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark vind het opvallend dat de grote spelers (Unox, Jumbo en Plus) niet ‘volledig durven te kiezen voor gezond en duurzaam, en ook de mindere producten in hun assortiment behouden’.

Reageer op dit artikel