nieuws

Foodbedrijven door RCC op vingers getikt vanwege onterechte ‘geen toegevoegd suiker’-claims

Algemeen

Foodbedrijven door RCC op vingers getikt vanwege onterechte ‘geen toegevoegd suiker’-claims

Foodwatch is in het gelijk gesteld door de Reclame Code Commissie (RCC). De stichting heeft gelijk gekregen in zeven klachtenprocedures. Consumenten werden misleid met de claim dat de producten geen toegevoegde suikers bevatten. De producten bevatten namelijk wel suiker of een ingrediënt met suiker.

Suikerreductie is na het preventieakkoord weer veel in het nieuws. In het akkoord stond namelijk dat er noodzaak is tot een lagere consumptie van suiker.

De claim betreft Kellogg’s, Starbucks, Albert Heijn, Jumbo, Hipp, Urban Fruit en Cawston Press.

Gewonnen suikerclaims

Foodwatch won de volgende suikerclaims.

Kellog’s en Jumbo: dadelpasta op ontbijtgranen. ‘Zonder toegevoegde suiker’ claimde Kellogg’s over twee van haar ontbijtgranen, waaraan 14% dadelpasta is toegevoegd die de ontbijtgranen aanzienlijk zoeter maken. Supermarktketen Jumbo had een soortgelijk product in haar winkel staan. De RCC stelt Foodwatch in het gelijk. Door de dadelpasta wordt het product zoeter door de suikers die het bevat.

Starbucks, Jumbo en Albert Heijn: ‘zonder toegevoegde suiker’ op double expresso met suiker. In de winkels van Albert Heijn en Jumbo wordt Starbucks Double Expresso verkocht. Ook hierbij wordt er vermeld dat het product geen toegevoegde suikers bevat. Echter is er wel suiker toegevoegd. Starbucks gaf aan het hier niet mee eens te zijn. Zij zeiden dat ze geen invloed hebben op de teksten die de supermarktketens vermelden bij de producten.

Albert Heijn over Rinse Appelstroop: ‘Geen toegevoegde suiker’ op stroop met hoofdingrediënt geconcentreerd suikerbietensap. Albert Heijn bood Rinse Appelstroop aan met als claim ‘Geen toegevoegde suikers’. Het hoofdingrediënt is echter geconcentreerd suikerbietensap en bestaat het product voor 61% uit suikers.

Ook andere producenten gebruikten volgens de RCC onterechte suikerclaims. foodwatch won de volgende zaken:

Tegen Urban Fruit en Albert Heijn: Bij een aardbeisnoepje waaraan appelsap was toegevoegd maar desondanks ‘geen toegevoegde suikers’ werd geclaimd,

Tegen Cawston Press en Albert Heijn: Vanwege de claim ‘zonder toegevoegde suiker’ terwijl glucose aan de tomatensap is toegevoegd,

Tegen babyvoedingsproducent Hipp en Albert Heijn: Vanwege de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ terwijl er in de kinderkoekjes 18% geconcentreerd appelsap is toegevoegd.

Tegen Albert Heijn: Die in haar winkel ‘geen toegevoegde suikers’ claimde bij Santa Maria Mango Papaya Salsa, terwijl aan de salsa suiker bleek toegevoegd.

Ongelijk

Bij twee zaken kreeg Foodwatch geen gelijk. Bij knijpfruit voor kinderen van Albert Heijn met perenpuree concentraat en Nakd-repen van Peijneburg met appelconcentraat. Deze claims waren niet terecht omdat de zoetmakers de producten niet veel zoeter maakten.

Reageer op dit artikel