nieuws

Ngo-campagnes zetten verminderen vleesconsumptie op maatschappelijke agenda

Algemeen

Ngo-campagnes zetten verminderen vleesconsumptie op maatschappelijke agenda

Vleesvervangers zijn in: het ene na het andere bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie lijkt met vegetarische en varianten producten te komen. Onderzoeks- en adviesorganisatie SigWatch voorspelt aan de hand van haar data een naderend ethisch omslagpunt in de consumptie van vlees, waarbij de consument zich tegen vlees gaat keren.

SigWatch analyseert activistische en niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) campagnes. Robert Blood (foto), directeur van SigWatch, ziet in de data terug dat er momenteel vier keer meer ngo campagne-activiteiten zijn die zich (direct of indirect) richten op de vermindering van vleesconsumptie dan vijf jaar geleden. Deze stijging is vooral zichtbaar in Europa, maar is sinds kort ook zichtbaar in de Verenigde Staten.

Ngo-campagnes zorgen voor bezorgdheid bij consument

Ngo’s voeren campagnes voor onderwerpen variërend van het milieu tot mensenrechten. SigWatch merkt dat meer campagnes over een bepaald onderwerp vaak leiden tot meer zorgen over ditzelfde onderwerp onder consumenten. Veranderingen in ngo-campagnes zouden hiermee voorspellen aan welke onderwerpen de (voedingsmiddelen)industrie aandacht moet besteden.

Zo merkt SigWatch meer belangstelling in veganisme, op basis van de stijging van zoekopdrachten online. Deze toename volgt op twee jaar aan ngo-campagnes over het verminderen van vleesconsumptie. Eerder zag de onderzoeksorganisatie vergelijkbare effecten bij onderwerpen als digitale privacy en plastic.

Vlees-vrij dieet

Milieu-effecten van vleesproductie

Vegetarisme en veganisme bestaan natuurlijk al veel langer, dus waarom is er nu ineens zoveel aandacht voor het onderwerp vlees? Volgens Blood komt dit doordat de druk om minder vlees te eten niet alleen meer van dierenactivisten komt, maar nu ook wordt gedreven door bezorgdheid over de milieueffecten van vleesproductie. Ontbossing in Latijns Amerika en Zuidoost Azië voor veeteelt en de teelt van soja voor diervoerder zorgen ervoor dat groene ngo’s deze zaak nu ook omarmen.

Zowel voor de consument als voor de ngo’s speelt het milieuargument een belangrijke rol. Zo lanceerde Greenpeace campagnes gericht op de regeringen in onder andere Frankrijk, Duitsland en Nieuw-Zeeland om vleesconsumptie en de ontwikkeling van intensieve veeteelt terug te dringen. Ook het Wereld Natuur Fonds voert campagne, zowel om de publieke opinie te veranderen als om druk te zetten op de voedingsindustrie. De industrie zou via haar bevoorradingsketen de impact van vleesconsumptie op klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit kunnen verlagen.

Toekomstvisie

SigWatch verwacht dat bedrijven in de voedingsindustrie de gevolgen van een lagere vleesconsumptie zeker gaan voelen. Fabrikanten, retailers en horecaketens willen smakelijke vegetarische/veganistische gerechten aanbieden tegen een aantrekkelijke prijs om hun marktaandeel te behouden. Consumenten zullen waarschijnlijk meer waardering krijgen voor gezondere varianten van populaire vleesproducten. Voor de boeren en veehouders ligt de grootste uitdaging te wachten, verwacht Blood. Zij zullen toe moeten naar vleesproductie met aanzienlijk minder of geen schade aan het milieu.

Reageer op dit artikel