nieuws

Nieuwe hoogleraar onderzoekt hoe je van de gezonde keuze een gewoonte kunt maken

Algemeen

Nieuwe hoogleraar onderzoekt hoe je van de gezonde keuze een gewoonte kunt maken

Kun je de consument ‘verleiden’ tot de gezonde keuze of van de gezonde keuze een gewoonte te maken? En welke mechanismen spelen daarbij een rol? Het is een van de hoofdvragen van het onderzoek van professor Liesbeth Zandstra. Afgelopen week hield ze haar inaugurele rede aan Wageningen Universiteit.

Zandstra buigt zich over manieren om consumenten te laten kiezen voor ‘gezondheid’ in een omgeving waarin het ‘ongezonde’ aanbod consumenten steeds in verleiding brengt tot een andere keuze.

‘Producten met veel suiker, vet en zout zijn populair, omdat de smaak, geur en textuur – bijvoorbeeld het gekraak van chips – en het uiterlijk, je onmiddellijk belonen’, zegt Zandstra in haar inaugurele rede Food Reward Matters. ‘Suiker, vet of zout geven ook meteen een positief fysiologisch en emotioneel effect, zoals  je prettig verzadigd of relaxed voelen. De gezondheid van het product of de duurzaamheid ervan zijn langetermijneffecten die zich pas na jaren uitbetalen, zoals een gezond gebit of een slanke lijn. Die doen er op het moment van keus en consumptie nauwelijks toe. Die voel je niet direct.’

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is, maar waarom maken je hersenen dan toch minder gezonde beslissingen? Hoe vaak eet jij gedachteloos een tussendoortje? Niet iedereen staat hier altijd bij stil en vaak leggen we niet direct de connectie met je hersenen. Op de Voeding Nu-bijeenkomst Food for thought krijg je inzicht in welke factoren allemaal van invloed zijn op het eetgedrag van mensen en krijg je handvatten aangereikt om je cliënten hiervan bewust te maken…Bekijk het programma!

Vervangende beloningen

Om toch de consument te motiveren tot een gezonde keus, zoeken onderzoekers naar vervangende beloningen die het tekort aan de gangbare, sterke onmiddellijke beloning door suiker, zout en vet compenseren. ‘We zoeken dus naar methoden of combinaties daarvan die uiteindelijk in de hersenen hetzelfde goed-gevoel-gebied stimuleren als wanneer consumenten een ‘vette hap’ kiezen,’ licht Zandstra toe.

Korting en goed bezig

Bij vervangende beloningen kan volgens Zandstra gedacht worden aan gemak, ‘korting’ of stimulerende ‘goed-bezig’-teksten op de verpakking. ‘Belangrijk hierbij is dat het product ononderbroken geaccepteerd blijft. Daartoe dienen we met wetenschappelijk onderzoek een fundamenteel begrip van de onderliggende mechanismen van beloningen op te bouwen, zodat we kennis opdoen met gezond-productervaringen en positieve beloningsresponses.’

Verkennen van beloningen

In haar onderzoek richt zij zich dan ook enerzijds op het verkennen van de beloningen door voedsel in relatie met gezondheid, omdat nog steeds onduidelijk is waarom mensen kiezen voor bepaalde levensmiddelen en andere laten staan, en anderzijds op de beloningen die ertoe doen, zodat daaruit conclusies kunnen worden getrokken over hoe vervangende beloningen het gezonde eetgedrag kunnen ondersteunen.

Liesbeth Zandstra studeerde Voeding en gezondheid aan Wageningen University en studeerde in 1995 af, waarna zij promotieonderzoek verrichtte en in 2000 promoveerde op het gebied van voedselacceptatie, eetlust en voedselinname. Na haar promotie werkte ze bij de Consumer Science group van Unilever R&D in Vlaardingen. Haar nieuwe leerstoel is ondergebracht bij de afdeling Humane voeding van Wageningen universiteit en kwam mede tot stand kwam met financiële steun van Unilever R&D Vlaardingen.

Reageer op dit artikel