nieuws

Albert Heijn en Refresco maken keten sinaasappelsap transparant met blockchain

Algemeen

Albert Heijn en Refresco maken keten sinaasappelsap transparant met blockchain

Albert Heijn en leverancier Refresco hebben met blockchaintechnologie de hele keten van sinaasappelboomgaard naar een pak lang houdbaar sinaasappelsap van het AH huis merk visueel gemaakt.

Via een QR-code op de verpakking kan de consument zien welke weg het product heeft afgelegd. Albert Heijn zegt hiermee de eerste te zijn die  consumenten op deze manier de weg van een product laat volgen.

Marit van Egmond, commercieel directeur Albert Heijn: “Transparantie in de keten wordt steeds belangrijker. Wij kennen alle stappen die onze producten in de keten doorlopen om er zeker van te zijn dat ze geproduceerd worden met respect voor mens, dier en milieu. Die stappen willen we ook aan onze klanten laten zien, open en transparant”.

Volledige transparantie

Het proces begint in Brazilië bij de sinaasappelboomgaarden van Louis Dreyfus Company (LDC Juice) in Brazilië. Hier wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid.

De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf. Bijvoorbeeld de plukperiode en zoetheidsgraad. De klanten komen hierdoor alles te weten over de vruchten.

Murilo Parada, Hoofd van LDC’s Juice Platform: “Dit project is een geweldige kans voor LDC Juice om de vele stappen in de productie van vruchtensap op een transparante manier te tonen. Door de details inzichtelijk te maken, van boomgaard tot fles, begrijpen consumenten hoe de duurzame sapketen bij LDC in elkaar zit.”

Blockchain

Blockchain is een systeem wat gebruikt wordt om gegevens vast te leggen. Het bijzondere van blockchain is dat dit mogelijk is zonder centrale autoriteit. Hierdoor is het vervalsen van de vastgelegde gegevens niet mogelijk.

Video

Reageer op dit artikel