nieuws

Luiten Vleeswaren: ‘Commerciële motieven spelen mee bij introductie lijn vegetarische en veganproducten’

Algemeen

Luiten Vleeswaren: ‘Commerciële motieven spelen mee bij introductie lijn vegetarische en veganproducten’

Het lijkt een trend te worden, vleesproducenten die vegetarische of veganistische producten ontwikkelen. Na bijvoorbeeld Bobeldijk Food Group en Zwanenberg Food Group is het nu de beurt aan Luiten Vleeswaren. Onder de naam Smaeck gaat zij producten van hoge kwaliteit leveren aan de flexitariër. VMT sprak Ronald van Elleswijk, financieel directeur van Luiten Vleeswaren over de totstandkoming van de producten en over vervolgstappen.

Luiten Vleeswaren vindt balans in het eetpatroon belangrijk en daar hoort niet alleen vlees bij. Met de introductie van Smaeck heeft Luiten Vleeswaren nu de mogelijkheid om de flexitariër te bedienen. Van Elleswijk geeft aan dat er commerciële motieven meespeelden in de keuze voor Smaeck, maar het bieden van een aanvulling op hun huidige vleesproducten was de belangrijkste drijfveer. De introductie komt niet zomaar uit de lucht vallen, het bedrijf is al twee jaar lang bezig met de ontwikkeling van een lijn vegetarische producten onder het merk Smaeck.

Sterrenchef

De productontwikkelaars van Luiten Vleeswaren werkten samen met sterrenchef Jacob Jan Boerma aan het ontwikkelen van meerdere producten met een hoog smaak- en kwaliteitsniveau, waarvan er op het moment zes op de markt zijn. Smaeck wil originele producten brengen die zich onderscheiden door de hoge kwaliteit en een aantrekkelijk uiterlijk. Om dit te bereiken, experimenteerden de productontwikkelaars volop.
   
Van Elleswijk: “Samen met Jacob Jan Boerma hebben we gezocht naar bijzondere smaakcombinaties op hoog niveau. De uitdaging daarbij was echter wel dat het product ook langere tijd houdbaar moet zijn en niet onmiddellijk geconsumeerd hoeft te worden. We hebben dan ook veel geprobeerd totdat we uiteindelijk op onze crèmes uitkwamen.” De Crème Americain is gebaseerd op de melkvezels die Campina gebruikt voor Valess. Naast Naturel bestaat er ook een variant met Martinosaus, ui en augurk en Crème Américain Mediterraan met kaasvlokken en geroosterde pijnboompitten. De keuze voor melkvezels is gemaakt omdat deze volgens Van Elleswijk zorgen voor een smaakbeleving die zo veel mogelijk lijkt op die van de originele filet americain.  

De Greens ontstonden gaandeweg, aldus Van Elleswijk, tijdens het experimenteren voor de crèmes. Dit zijn groentebereidingen gecombineerd met witte bonen, geschikt om op toast of brood te doen. Hiervan bestaan de varianten velderwten, rode bieten en pompoen.

De Greens zijn geschikt voor veganisten, de Cremès niet. Van Elleswijk geeft aan dat dit ook niet het uitgangspunt is van de producten van Smaeck, de kwaliteit en smaak staan voorop. Van Elleswijk: “Wanneer een idee niet uitgewerkt kan worden omdat er geen kunstmatige variant bestaat voor een component, hoeft de ontwikkeling om die reden niet te stokken. De producten hoeven niet boven alles veganistisch te zijn.”

Proeftraject Jumbo

Smaeck-producten zijn op dit moment te koop bij de Jumbo waar een proef loopt . De supermarktketen is tot nu toe enthousiast. Van Elleswijk noemt de rotatie bevredigend, uitspraken over de verkoop zijn echter nog moeilijk te doen. “De producten liggen nu drie weken in de winkel. De afgelopen weken zijn echter niet representatief voor een normale verkoopperiode. Met dit mooie weer merken we ook bij de producten van Luiten dat mensen anders eten. Veel salades en dergelijke zorgen dat de verkoop van andere producten stokt. Daarnaast vieren veel consumenten op het moment vakantie.” De proef bij Jumbo loopt voorlopig door. Vanaf januari zullen de producten ook verkrijgbaar zijn bij andere retailers.   

Smaeck experimenteert nog steeds druk met het ontwikkelen van nieuwe producten voor de toekomst. Die zullen niet allemaal vegetarisch of veganistisch zijn. De te introduceren vleesproducten zullen wel afwijken van de standaard, doordat ze biologisch zijn of een bijzondere herkomst hebben. Verder staan maaltijdcomponenten op de langetermijnplanning.

Reageer op dit artikel