nieuws

Stichting wil door vloggen bij fabrikanten kennis kinderen vergroten

Algemeen

Stichting wil door vloggen bij fabrikanten kennis kinderen vergroten

Kinderen leren waar voeding vandaan komt en hoe het wordt geproduceerd, dat is de missie van Marcel van Duinen met zijn stichting ‘Papa, hoe vangen ze vissticks uit de zee?’. VMT interviewde hem over dit initiatief.

De naam van de stichting is de vraag die het zoontje van Marcel van Duinen eens tijdens het avondeten stelde. Van Duinen, in het dagelijks leven ondernemer, raakte door deze vraag gemotiveerd om kinderen te tonen waar hun voeding vandaan komt en hoe het wordt gemaakt, zodat ze in de toekomst zelf betere keuzes kunnen maken op het gebied van voeding. Toen bleek dat er nog geen goede initiatieven bestonden die zich hiermee bezig hielden, besloot Van Duinen zijn eigen stichting op te richten: ‘Papa, hoe vangen ze vissticks uit de zee?’.

Leren van elkaar

Bestaande informatie over hoe voeding in de fabriek wordt gemaakt is moeilijk te vinden en wat er is, is volgens Van Duinen erg technisch van aard. Doordat de kinderen de vlogs zelf maken wordt de informatie toegankelijk voor een groot publiek. Kinderen moeten het immers zelf kunnen begrijpen.

Van Duinen neemt als uitgangspunt steeds een gerecht wat kinderen graag eten, te starten met spaghetti met tomatensaus en pannenkoeken.

Kinderen uit groep 6, 7 en 8 gaan vervolgens op bezoek bij een fabriek die een van de ingrediënten van de maaltijd produceert en maken hier een vlog over. Hierna bereiden meerdere kinderen in de supermarkt samen een maaltijd, waarbij vlogs worden getoond over de gebruikte ingrediënten en de herkomst hiervan. De gedachte hierachter is dat kinderen meer leren wanneer ze zelf iets doen. “De ‘YouTube-achtige’ benaderingswijze zal kinderen aansporen meer vlogs te bekijken van andere gerechten”, aldus Van Duinen.

Op zoek naar fabrikanten

Voor het eerste gerecht wil Van Duinen de kinderen filmpjes laten maken bij fabrikanten van onder andere pastasaus, gehakt, meel en melk, maar ook bij telers van tomaten en champignons. Maar hoe vind je fabrikanten die mee willen werken aan een dergelijk project?

Op het moment bevindt het initiatief zich nog in de opstartfase en zoekt de stichting fabrikanten die transparantie willen uitdragen. Van Duinen gelooft dat er voor elk ingrediënt een fabrikanten te vinden is die mee wil werken.

Transparantie

Het initiatief is volgens Van Duinen namelijk een ideale kans voor fabrikanten om transparanter te zijn. Volgens hem toon je als bedrijf door mee te doen aan dat je kinderen en consumenten serieus neemt en niets te verbergen hebt.

“Doordat de consument een inkijkje krijgt in het productieproces, verhoogt de fabrikant het consumentenvertrouwen. Waarom zou je als kok van industrieel geproduceerde voeding niet in je keuken laten kijken?”

Van Duinen benadrukt wel dat de vlogs geen grote reclame-spot gaan worden. De kinderen formuleren vooraf hun onderzoeksdoel en bepalen zelf wat er in beeld komt. Hierbij moet wel worden gedacht aan wat geschikt is voor kinderen. Zij moeten de afkomst kunnen terug herleiden tot bijvoorbeeld de slacht, maar dit kan best ‘netjes’ in beeld worden gebracht.

Nadat de video (met professionele hulp) geëdit is, kijkt een team van experts deze na. Zowel de inhoudelijke juistheid als de objectiviteit van de video wordt hierbij gecontroleerd. De fabrikant krijgt de vlog ook vooraf te zien. Zij hebben beperkte invloed op de inhoud, met behoud van transparantie en objectiviteit. De stichting spreekt hierbij bewust geen waardeoordeel uit, zoals ook te zien is in het toelichtingsfilmpje:

 

In de praktijk

Onlangs is een testcase gestart in Waalwijk. De eerste basisschoolkinderen starten deze maand met de vlogcursus. Wanneer Van Duinen fabrikanten heeft gevonden die mee werken, zullen deze kinderen de vlogs opnemen in de fabriek.

Vervolgens gaan de kinderen de gerechten bereiden in een Waalwijkse supermarkt. Tijdens het koken worden dan vlogs getoond die zijn opgenomen bij bijvoorbeeld een tomatenkweker of een producent van pastasaus.  

De vloglessen en bezoeken vinden plaats onder leiding van het lokale Kunstencentrum en een vertegenwoordiger van de stichting. Er zullen steeds niet meer dan twee kinderen een fabrikant bezoeken. In principe krijgen de bedrijven maar eenmaal een groepje kinderen op bezoek. 

De uitgekozen vloggers samen met Marcel van Duinen

De kinderen die gekozen zijn als vlogger, met in hun midden Marcel van Duinen, oprichter van de stichting.

Financiering

In eerste instantie wordt het initiatief gefinancierd door Clear Inn Food, het bedrijf van Van Duinen. Tevens ontving de stichting een subsidie van de gemeente Waalwijk. Van Duinen zoekt partners/sponsors om verdere activiteiten te financieren.

Voor Van Duinen is het initiatief op lange termijn een succes wanneer alle gerechten behandeld zijn en dus alle ingrediënten van alle gerechten op film staan. Dan hebben de kinderen toegang tot kennis waarmee ze keuzes kunnen maken die ze zelf kunnen onderbouwen.

Eigen platform in de toekomst

Idealiter zijn straks alle vlogs terug te vinden op een platform dat voor iedereen toegankelijk is. De video’s zullen dan ook worden aangevuld met tekst, geschreven door experts. Via het platform wil Van Duinen zoveel mogelijk mensen bereiken. “Want hoe mooi zou het zijn wanneer sporters na het trainen in de kantine zitten en daar een vlog zien over de productie van kwark, waarbij de trainer informatie kan geven over het belang van eiwitten na een training. Dan is mijn doel echt gehaald.”

Reageer op dit artikel