nieuws

´Plantaardige biefstuk vliegt de schappen uit´

Algemeen

´Plantaardige biefstuk vliegt de schappen uit´

De vegetarische biefstuk is nog maar één dag te koop bij de Britse retailer Tesco, maar is nu al een groot succes. VMT sprak met Gert Jan Gombert, commercieel manager bij Vivera, over de ontwikkelingen sinds de introductie van de vleesvervanger vorige week. “We hadden een grote toeloop ingecalculeerd, maar dit is nog groter dan verwacht.” De bouw van een extra fabriek staat op de planning.

Meerdere partijen kondigden de afgelopen maanden en zelfs jaren al aan te werken aan een vegetarische variant voor de biefstuk, onder andere de Vegetarische Slager en Wageningen Universiteit. Vivera werkte achter de schermen 1,5 jaar lang aan de ontwikkeling van een alternatief en heeft nu de wereldwijde primeur met haar Veggie Steak. Het product is sinds 21 mei te koop bij de Britse supermarktketen Tesco, net als vijf andere plantaardige Vivera producten, waaronder de Shawarma Kebab en de Fish Goujons.



Private financiering

Vivera werkte compleet zelfstandig aan de ontwikkeling, zonder investeringen van buitenaf, zoals het project van Wageningen Universiteit. Gert Jan Gombert: “Meerdere partijen brachten naar buiten dat zij bezig waren met de ontwikkeling van een plantaardige biefstuk. Wij hadden begin 2017 de structuur van het product al voor elkaar, maar uiteindelijk heeft het 1,5 jaar geduurd voordat we een marktklaar product hadden. Het bleef hierdoor spannend of we de primeur zouden hebben.”

Bijzonder aan het productieproces van de plantaardige biefstuk is dat de huidige machines van Vivera amper aangepast hoeven te worden. Voor de steaks kan dezelfde apparatuur worden gebruikt als voor de andere producten van Vivera. Hierdoor waren er ook geen grote investeringen nodig.

De Veggie Steak bestaat voor tachtig procent uit tarwe en voor twintig procent uit soja. Gombert kan niets vertellen over de totstandkoming van de structuur van de biefstuk, maar geeft wel aan dat er bietensap wordt gebruikt om hem product sappiger te maken.

Wereldwijd nieuws


Op Twitter zag Gombert gisteren regelmatig berichten voorbijkomen van klanten die de steak niet konden kopen omdat hij uitverkocht was. “We hadden een grote toeloop ingecalculeerd, maar dit is nog groter dan verwacht.” De pers weet Gombert de afgelopen dagen dan ook goed te vinden, zelfs vanuit Nieuw-Zeeland. De eerste uitnodiging voor medewerking aan een documentaire is al binnen.


Toch heeft Gombert niet het idee dat Vivera het succes niet aan kan. De biefstuk wordt gefaseerd geëxporteerd naar de verschillende Europese landen en er is al gezorgd voor extra capaciteit voor de productie. De bouw van een extra fabriek staat op de planning.

Bekend Nederland enthousiast

De biefstuk is vanaf juni te koop in Nederland bij onder andere Albert Heijn, Coop en Jumbo. Enkele bekende Nederlanders hebben al wel mogen voorproeven, waaronder radio-dj’s Edwin Evers en Gerard Ekdom. Culinair journalist Felix Wilbrink was zeer te spreken over de smaak. De biefstuk is ook nog eens scherp geprijsd (3 pond – 3,40 euro), een veelvoorkomend bezwaar richting vegetarisch vlees, waardoor niets een succesvolle introductie in Nederland in de weg lijkt te staan.


Reageer op dit artikel