nieuws

Europa loopt voorop met premium claims in private label

Algemeen

Europa loopt voorop met premium claims in private label

In 2017 vonden meer dan de helft van alle private label-lanceringen met premium claims wereldwijd plaats in Europa. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Mintel Global New Products Database (GNPD). Op plek 2 en 3 staan respectievelijk Noord-Amerika (22%) en Azië (16%).

Premiumisatie houdt in dat fabrikanten exclusievere (en dus duurdere) producten maken met een hogere marge. Voor 2017 gold dat slechts 11 procent van alle private label-lanceringen wereldwijd in de voedingsmiddelenindustrie een premium claim deed, waaruit blijkt hoe zeer van belang premium positionering in Europa is ten opzichte van andere werelddelen.

“Het private label gaat een nieuwe fase in. De kwaliteit is gelijk aan die van lokale A-merken of overtreft deze zelfs. De consument kijkt niet langer enkel naar de laagste prijs, maar let ook op de algemene waarde van een product,” aldus Katya Witham, senior global food and drink analyst bij Mintel. 

Verschillen per land

Duitsers en Franzen staan het meest welwillend tegenover premium private labels. Uit de enquête bleek dat 41 procent van de Duitse en 37 procent van de Franse deelnemers aan de survey private label producten in de categorie eten en drinken had gekocht in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek.

Prijs is niet langer doorslaggevend, maar nog steeds wel een belangrijke factor voor veel consumenten. Zeven op de tien consumenten geeft aan dat ze prijzen vergelijkt tussen A-merken en eigen merk producten. Alle Europeanen zijn het ermee eens dat de kwaliteit van private label producten de afgelopen jaren is verbeterd, in Spanje was tachtig procent van de respondenten het hier mee eens.

Onderscheidend

Volgens Witham zijn private labels een goede manier voor retailers om zich te onderscheiden op de markt, welke steeds competitiever wordt. Ze ziet voldoende mogelijkheden voor retailers om premiumisatie in te zetten. “Nu bewuste consumptie de norm wordt, kunnen premium private labels met een goed verhaal over herkomst en ambacht een hoger prijskaartje voor veel consumenten rechtvaardigen.”

 

Reageer op dit artikel