artikel

Column: Generatie Z is gewend om veel ‘likes’ te krijgen

Algemeen

COLUMN – Wil generatie Z wel bij je werken? En bij je blijven? Zeker. Generatie Z wil niets liever. Maar er moet wel naar deze jongeren geluisterd worden. Als je alleen maar over ze praat en niet met ze, dan is het tot ziens.

Column: Generatie Z is gewend om veel ‘likes’ te krijgen

Ze weten dat er krapte is op de arbeidsmarkt en werken het liefste ergens waar zij echt een bijdrage kunnen leveren aan de toekomst. Leer daarom voelen met je hersenen en luisteren met je hart en maak de ROI-shift: van return on investment naar return on involvement. Ga voor betrokkenheid met een duidelijk doel.

Volg je intuïtie

Generatie Z zijn jongeren die geboren zijn na 1992. Het is de generatie die nu de arbeidsmarkt op komt. Ze zijn opgegroeid in een tijd dat het normaal is dat iedereen een smartphone heeft. Ze zijn altijd en overal online en zijn gewend om veel ‘likes’ te krijgen. Dus geef ze in hun werk ook veel ‘likes’. Echt, dat werkt. En doe dat met veel energie, want dat wordt gevoeld. En laat je niet alleen maar leiden door data, maar volg je intuïtie. Door zelf meer naar je intuïtie te luisteren, geef je jezelf meer lol in je werk en geef je de generatie Z een prettigere werkomgeving. Dus luister naar je inner-voice en vooral ook naar generatie Z zelf. Op intuïtie doet je het beste zaken met generatie Z. Door niet eindeloos over beslissingen na te denken, heb je meer tijd om te ondernemen. Want: intuïtie is verstand met haast.

Netwerken en een platte organisatie

Generatie Z is van het netwerken. Ze willen een platte organisatie. Een organisatie die niet gebaseerd is op wat je vroeger hebt gedaan maar wat je in de toekomst wilt doen als bedrijf. Door lang te wikken en te wegen wordt er niet per se een betere keuze gemaakt. Het is daarom van belang om sneller te worden en om jezelf en je bedrijf te blijven vernieuwen. Dat durft niet iedereen. Maar het is simpel. Iedereen zit vol met nieuwe ideeën. Dankzij al die nieuwe plannen heb je bovendien weer volop enthousiasme, energie en creativiteit.

Want-marketing

Ook klanten waarderen het enorm als je die nieuwe generatie en de energieke ideeën in het DNA van de onderneming voelt. Die nieuwe creativiteit is aanstekelijk. De ideeën brengen je naar het volgende hr-level van de ROI: return on ideas. Generatie Z houdt van actie. Dit zal je moeten verankeren in het proces dat je gaat doormaken. Denk er even over na. Wat nu volgt is de stap naar business happiness. Een moment waarbij alles goed staat en goed gaat. Je verhaal klopt, je product ook. En Generatie Z die graag bij wil dragen aan de toekomst van je bedrijf. En het waar gaan maken… Dit is want-marketing. Wat ga jij doen om je bedrijf wanted te maken?

R. Boender is spreker en auteur van onder andere Cool is Hot en Generatie Z en de 4de industriële revolutie, r.c.w.boender@gmail.com

 

Reageer op dit artikel