artikel

Accepteer dat verpakking bij product hoort

Algemeen

Accepteer dat verpakking bij product hoort

Ik zag een reclame voor yoghurt, die niet alleen over yoghurt gaat maar ook over de verpakking. Het was een logische combinatie: biologische zuivel in een duurzaam pak, vervaardigd uit honderd procent ongebleekt en FSC-gecertificeerd karton. Bovendien met een laagje minder karton dan de vorige versie; dat scheelt in gewicht en kosten. Alles bij elkaar leidt het tot minder uitstoot van CO2. Deze column is verschenen in VMT 3 van 22 maart 2019.

Het valt mij op dat er tegenwoordig wel vaker reclames worden gemaakt die juist ook gaan over duurzame verpakkingskeuzes, zoals de tv-spot van Albert Heijn. Dat mij dit opvalt, kun je negatief uitleggen. Het zijn immers nog uitzonderingen. Ik ben er echter positief en optimistisch over.

Dezelfde duurzame ambities

De afgelopen tijd is een beweging naar duurzaam verpakken op gang gekomen die steeds sterker wordt. In het spoor van de multinationals die in 2018 op het World Economic Forum in Davos bekendmaakten straks alleen nog recyclebare en herbruikbare verpakkingen te maken, hebben inmiddels heel veel partijen dezelfde duurzame ambities en doelstellingen verkondigd. Ik verwijs graag naar initiatieven zoals het Plastic Pact NL, dat onlangs door de overheid met een groot deel van het bedrijfsleven is gesloten. De focus op plastic is groot, maar ook bij de andere materiaalsoorten valt winst te behalen.

Voor het verpakken van voedsel gelden strenge eisen. Dat is terecht. Voedselveiligheid staat immers voorop. En er zijn meer complicerende factoren, bijvoorbeeld dat producten worden geëxporteerd naar tal van landen, verspreid soms over de hele wereld. Maar hoe groot en lastig de opgave is, ook de voedingsmiddelenindustrie kan concrete stappen zetten naar verduurzaming van verpakkingen.

Design-for-recycling

De eerste stap is wat mij betreft om simpelweg te accepteren dat verpakkingen bij het product horen. Het is een eenheid. Dit impliceert dat je bij de ontwikkeling van een product-verpakkingscombinatie niet louter naar functionaliteit, marketing en prijs kijkt, maar ook duurzaamheidsaspecten al in het ontwerpproces meeneemt. Inclusief de vraag wat er in de afvalfase met de verpakking gebeurt, zodat die optimaal kan worden verwerkt en niet op straat of in het milieu belandt. Met design-for-recycling en het toepassen van mono-materialen is al snel veel winst te behalen.

Om door te pakken, zijn ketensamenwerking en een goede regie daarover onmisbaar. Ook daarin wordt veel vooruitgang geboekt. Meer dan twintig brancheorganisaties, waaronder die in de voedingsmiddelenindustrie en in de retail, hebben bij het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken brancheplannen ingediend met concrete acties en maatregelen voor duurzaam verpakken. Daaraan merken wij dat steeds meer bedrijven hier serieus werk van maken. En daar helpen wij ze graag verder mee.

C. Bruijnes is directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, cbruijnes@kidv.nl

Reageer op dit artikel